Aktualizacja algorytmu Google 5 maja 2020
W dniu 5 maja na Twitterze firmy Google poświęconym Wyszukiwarce Google pojawiła się informacja, że jest wdrażana aktualizacja algorytmu Google. Oficjalna nazwa nadana tej aktualizacji to: May 2020 Core Update. Takie aktualizacje algorytmu Google mają miejsce kilka razy w roku i najczęściej przynoszą większe zmiany w wynikach wyszukiwania.
The May 2020 Core Update is now rolling out live. As is typical with these updates, it will typically take about one to two weeks to fully roll out.
— Google SearchLiaison (@searchliaison) May 4, 2020
Jak dowiedzieliśmy się z kolejnego Twitta, jest to jedna z tych aktualizacji Google, której wdrożenie trwa 2-3 tygodnie. Na pierwsze wnioski należało więc poczekać, aż sytuacja w wynikach wyszukiwania nieco się ustabilizuje. Obecnie widzimy, że największe zmiany mamy już za sobą i można zabrać się za wstępną ocenę zmian.
Z punktu widzenia narzędzi monitorujących wyniki wyszukiwania była to jedna z największych aktualizacji w ostatnim czasie. Porównywalna z aktualizacjami z początku 2019 roku.

Czego mógł dotyczyć update algorytmu Google?
Gdy przyjrzymy się informacjom z branży SEO, otrzymamy bardzo wiele sprzecznych sygnałów. Chociaż cieżko wychwycić co tak naprawdę miało miejsce, to zauważyliśmy, że dominują 2 trendy:
- Ucierpiały głównie strony z małą ilością dobrej jakości podstron i podstrony z małą ilością treści. Głównie strony w stylu Landing Page czy one-page. Był to jednak spadek w pozycjach, a nie wyindeksowanie z Google.
- Jest mało informacji o tym, aby ucierpiały domeny z dobrą, rozbudowaną treścią. Dobrze też wypadają strony z dużą ilością podstron w danym temacie.
Patrząc na te informacje oraz sygnały płynące od Google i z branży SEO można wyciągnąć wniosek, że aktualizacja dotyczy zagadnienia EAT (Expertise – Authority – Trust) – czyli w uproszczeniu: skrótu określającego wysokiej jakości treść napisaną przez Eksperta w danej dziedzinie (Expertise), zamieszonej na stronie posiadającej autorytet w branży (Authority) oraz posiadającej zaufanie (Trust).
Zmiana oceny EAT przez Google
Podejrzewamy, że aktualizacja miała związek ze zmianą sposobu oceny autorytetu danej strony przez Google. Jak to miałoby wyglądać w praktyce? Tego niestety nie jesteśmy w stanie określić. Trzeba sobie zdawać jednak sprawę, że nikt nie będzie w stanie wskazać konkretnego elementu, który się zmienił, ponieważ postrzeganie autorytetu domeny jest znacznie bardziej skomplikowane, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Wydaje się, że są w to zamieszane zarówno linki, treść na stronie jak też struktura danej domeny. Co jednak można powiedzieć na pewno, to warto dbać o autorytet swojej domeny.
Co robić po aktualizacji algorytmu Google, aby poprawić pozycje swoich stron?
Jeśli zobaczymy na rekomendacje Google w sprawie aktualizacji algorytmu wyszukiwania to zobaczymy przede wszystkim sugestie dotyczące wysokiej jakości treści. W naszej ocenie aktualizacja jest jednak znacznie szersza i dotyka również innych aspektów budowy strony oraz treści.

Warto też dodać, że z naszego punktu widzenia ta aktualizacja algorytmu Google niewiele zmienia, jeśli chodzi o działania SEO na stronie. Nadal warto dbać o autorytet danej domeny, czyli jej wartość SEO jako całość. Z naszych doświadczeń najważniejsze elementy składające się na to:
- Tworzenie dobrej treści,
- Linkowanie wewnętrzne i struktura danej witryny,
- Pozyskiwanie mocnych linków.
Takie podejście sprawdza się w naszym przypadku już od dłuższego czasu i strony posiadające dobrej jakości treść są z reguły traktowane neutralnie lub pozytywnie podczas kolejnych aktualizacji Google.
Jeśli masz jakieś wnioski dotyczące aktualizacji algorytmu Google z 5 maja 2020, to podziel się nimi w komentarzu poniżej!