Audyt Google Ads – Wszystko co musisz wiedzieć!

0
2881

Audyt Google Ads to w większości przypadków nic innego jak jednorazowa analiza konta reklamowego i optymalizacja reklam Google w celu zwiększenia ich skuteczności. W tym artykule piszę o tym: Po co wykonywać audyt kampanii? Co powinien zawierać audyt AdWords? Kiedy warto wykonać przegląd kampanii Google Ads? Ile może kosztować oraz jakich efektów można się spodziewać?

Kiedy warto wykonać audyt konta Google Ads?

Jednym z najczęstszych powodów dla których warto wykonać głębszy audyt naszych reklam w Google jest brak zadowalającej skuteczności kampanii Ads. Objawia się to przez brak lub zbyt małą ilość nowych klientów w stosunku do wydanych pieniędzy na reklamę. Jest to wyraźny sygnał, że potrzebna jest głębsza analiza wszystkich aspektów naszego konta aby sprawdzić, czy wszystko jest zrobione optymalnie.

Są też firmy, które z uwagi na niski budżet reklamowy nie stać, na specjalistę, który będzie opiekował się kampanią. Dlatego też prowadzą samodzielnie kampanię i co jakiś czas zlecają analizę swojego konta aby niskim kosztem ulepszać swoją kampanię reklamową.

Zdarzają się też audyty Google AdWords, których celem jest sprawdzenie działania pracownika, specjalisty lub firmy zajmującej się kampanią i ocena, czy wszystko jest robione jak należy.

Jak można wykonać audyt Google Ads?

Mamy do wyboru 2 podstawowe możliwości. Możemy próbować samodzielnie optymalizować kampanię lub zlecić to działanie specjaliście z wiedzą i doświadczeniem w temacie. Rozważmy obie możliwości:

Samodzielny, darmowy audyt kampanii Google Ads

Aby samodzielnie wykonać darmowy audyt kampanii Google AdWords, trzeba posiadać chociażby podstawową wiedzę w temacie. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na usługi specjalisty i jesteśmy skazani na siebie, to poprawa działania Google Ads będzie nas kosztować sporo czasu. Najpierw powinniśmy przyswoić trochę wiedzy. Jest sporo ogólnodostępnej wiedzy jednak na jej znalezienie i przyswojenie potrzeba czasu. Na początek myślę, że najlepsza będzie ta oferowana przez Google w różnych bezpłatnych kursach oraz na kanale YouTube. Następnie warto poszukać artykułów lub checklist (poniżej również opisuję elementy do sprawdzenia) i na tej podstawie wykonywać regularnie optymalizację swojego konta oraz unikać najpopularniejszych błędów. Dla osoby bez doświadczenia takie działanie powinno być regularnie powtarzane co 2-4 tygodnie. Trzeba regularnie wprowadzać poprawki i analizować ich efekty, aż nasza kampania zacznie lepiej działać.

Niestety, wiedza nie nadrobi doświadczenia, który będzie posiadał doświadczony specjalista więc jeśli nas stać to warto sięgnąć po pomoc kogoś bardziej doświadczonego w temacie.

Zlecenie audytu specjaliście Google Ads

Dobry specjalista Google Ads może wiele wnieść do każdej kampanii. Szczególnie jeśli była zrobiona samodzielnie lub przez kogoś mniej doświadczonego. W większości sytuacji koszt takiego audytu zwróci się bardzo szybko w postaci większej skuteczności reklamy.

Ile kosztuje profesjonalny audyt?

Koszty zlecenia audytu mogą być różne. W zależności od skali działań reklamowych wykonanie go to od kilku godzin do kilku dni pracy specjalisty. Patrząc na średnie ceny rynkowe, jeśli prowadzimy biznes lokalny to cena nie powinna przekroczyć kilkuset złotych. W przypadku dużych kampanii w których jest sporo pracy, cena spokojnie może osiągnąć kilka tysięcy. Wycena to zawsze sprawa indywidualnej kampanii, specjalisty czy agencji więc najlepiej się odezwać do odpowiedniej osoby aby dowiedzieć się więcej. Możesz też napisać do mnie, kontakt znajdziesz na specjalista-googleads.pl.

Jak specjalista wykonuje audyt Google Ads?

Osobiście już na etapie wyceny, jeśli mam możliwość to zaglądam do kampanii aby wstępnie ocenić jej stan. Dzięki temu wiem od początku, czego się spodziewać i przede wszystkim – czy jestem w stanie, dzięki optymalizacji kampanii, zrobić różnicę w jej działaniu i znacznie zwiększyć jej skuteczność. Zdarzają się kampanie, które są całkiem dobre i wymagają tylko drobnych poprawek ale częściej widuję takie, które wymagają gruntownej przebudowy.

Po wycenie i akceptacji warunków przychodzi czas na działanie. Audyt pod kątem zwiększenia skuteczności kampanii musi być kompleksowy. Trzeba przyglądnąć się praktycznie wszystkiemu co wpływa na skuteczność reklamy i poprawić każdy z elementów opisanych poniżej.

Najczęściej też wraz z audytem oferuję miesiąc opieki nad kampanii aby móc sprawdzić czy wprowadzone poprawki działają według oczekiwań i kampania może dalej działać już bez mojej obserwacji.

Jakie elementy trzeba przeanalizować podczas audytu i optymalizacji Google Ads?

Podczas wykonywania audytu trzeba zwrócić uwagę na szereg ważnych elementów. Poniżej znajduje się lista tych najważniejszych. Każdy specjalista powinien na nie zwrócić uwagę przy audycie aby optymalizacja kampanii przyniosła efekty. Możesz też użyć tego jako listy elementów do sprawdzenia gdybyś chciał zrobić audyt konta Google Ads samodzielnie.

Ustawienia konta

Trzeba zacząć od rzeczy podstawowych, a więc musimy mieć pewność, że wszystkie ustawienia Twojego konta są dobrane tak, żeby reklama mogła się wyświetlać. Dodatkowo ważne jest połączenie konta z innymi usługami Google – szczególnie Google Analytics, które najczęściej jest podstawą przy mierzeniu skuteczności reklamy. Przy sklepach nie możemy też zapomnieć o Google Merchant Center.

Google Analytics

Analityka ma bardzo duże znaczenie dlatego każdy audyt Google Ads powinien zahaczać również o Google Analytics. Należy zwrócić uwagę czy wszystkie ustawienia Google Analytics są poprawne aby dane płynące do kampanii były zgodne z rzeczywistością. Ponieważ to na ich podstawie będziemy później oceniać skuteczność poszczególnych ustawień kampanii. W Google Analytics zbieramy też często listy remarketingowe aby móc uruchomić remarketing.

Konfiguracja konwersji

Aby prowadzić kampanię skutecznie, musimy to robić w oparciu o dane. Trzeba w jakiś sposób określić skuteczność prowadzonych działań. W marketingu internetowym używa się do tego tzw. konwersji czyli pomiaru zachowań, które są dla nas kluczowe naszej stronie.

W przypadku sklepu internetowego jest to dość oczywiste. Pomiar konwersji polega na mierzeniu zakupów w sklepie, które zostały wykonane po kliknięciu w reklamy. W innych sytuacjach jest to trochę trudniejsze i trzeba polegać na bardziej pośrednich działaniach np. wysłaniu formularza kontaktowego, kopiowanie adresu e-mail czy kliknięciu w numer telefonu. W każdym wypadku jest bardzo ważne aby mierzyć odpowiednie zachowanie użytkowników i przekazywać wartościowe dane dotyczące konwersji do konta Google Ads.

Struktura konta i kampanii

Zanim przejdziemy do oceny poszczególnych elementów reklamy warto zobaczyć czy sama struktura konta jest właściwa. Konto powinno być odpowiednio podzielone na kampanie i grupy reklam. Ważne jest też czy użyliśmy odpowiednich typów kampanii, które są najlepsze do reklamowania danej strony.

Ustawienia każdej kampanii

Ustawienia kampanii są miejscem, w którym ustalamy zasady jej ogólnego funkcjonowania. Niezbędne jest ich sprawdzenie. Warto przejrzeć elementy takie jak: lokalizacja, harmonogram czy kierowanie na urządzenia aby mieć pewność, że nic nie zostało błędnie skonfigurowane.

Słowa kluczowe i ich dopasowania

Wybór słów kluczowych oraz ich dopasowań jest jednym z najważniejszych elementów kampanii w sieci wyszukiwania. Słowa kluczowe oraz ich dopasowania determinują, kiedy reklamy tekstowe się wyświetlają. Pomimo, że jest to bardzo znaczący element, spotyka się tutaj wiele błędów w kampaniach.

Poza samym wyborem słów kluczowych warto zwrócić uwagę na wynik jakości słów kluczowych, który możliwe problemy z reklamami oraz stroną docelową.

Kierowanie kampanii Display i Remarketing

Przy sieci reklamowej musimy kierować reklamy do odpowiednich użytkowników i w odpowiednie miejsca. Jeśli użyjemy kampanii reklamowych opartych o banery to musimy zwrócić szczególną uwagę na kierowanie. Chcemy trafiać do ściśle wybranych użytkowników, zainteresowanych zakupem Twojego produktu i w tym celu szukamy wąskiej grupy osób przebywających na określonych stronach. Znalezienie odpowiedniej grupy docelowej oraz trafianie do zbyt szerokiej lub wąskiej grupy potencjalnych klientów to podstawowe problemy z którymi trzeba się zmierzyć przy kampanii w sieci reklamowej.

Reklamy i rozszerzenia reklam

Naturalnie warto zwrócić uwagę na reklamy. Są one najbardziej widocznym elementem działań reklamowych i tym, co widzą potencjalni klienci firmy. Mają one też znaczenie przy ustalaniu wyniku jakości dla słów kluczowych, więc powinny zawierać ważne frazy kluczowe dla danych grup reklam oraz być atrakcyjne.

Strona internetowa

Nasza strona internetowa wpływa przede wszystkim na wrażenia użytkowników. Powinna więc skutecznie zachęcać ich do kontaktu z nami lub zakupu produktu. Nawet najlepsza reklama przy słabej stronie docelowej nie będzie działać skutecznie. Kolejnym aspektem na który trzeba zwrócić uwagę wykonując audyt Google Ads jest wpływ strony internetowej na wynik jakości więc musimy mieć odpowiednie treści związane ze słowami kluczowymi, na które chcemy się reklamować.

Strategia ustalania stawek

Już od dawna w kampaniach Google Ads stosuje się automatycznie rozwiązania w zakresie strategii ustalania stawek. To pozwala skupić się na szerszym obrazie kampanii i pomaga w lepszym wykorzystaniu budżetu reklamowego. Trzeba jednak umieć dobrze wykorzystać automatyzację i korzystać z odpowiednich strategii w odpowiedniej sytuacji.

Jakie efekty można uzyskać dzięki audytowi kampanii?

Nie ma uniwersalnej reguły, która mogłaby określić, jakie efekty może przynieść audyt Google AdWords. Na pewno możemy spodziewać się zwiększenia skuteczności reklamy. Jednak to, jak wiele da nam optymalizacja, zależy w dużej mierze od tego, jak wiele błędów znajduje się w naszej kampanii i ile z nich zostanie poprawionych.

Zdarzało mi się nieraz, że optymalizacja kampanii zwiększyła jej skuteczność kilkukrotnie. Nie zawsze jednak wyniki są aż tak spektakularne. Często możemy się spodziewać wzrostu skuteczności kampanii na poziomie 20-50%. Najczęściej po wstępnej konsultacji przy wycenie kampanii, jestem w stanie określić jak duży potencjał ma kampania i na ile jestem w stanie poprawić jej działanie.

Podsumowanie

Audyt reklam w Google Ads może być duża szansą dla wielu firm aby zwiększyć ich skuteczność. Jest to pracochłonne zadanie więc musimy się też liczyć z jego kosztami. Zdecydowanie polecam zlecenie tego zadania specjaliście Google Ads, ponieważ profesjonalna pomoc bez wątpienia się nam zwróci.

Osobiście wykonuję tego typu audyty dość często i w zdecydowanej większości przypadków nawet jednorazowa optymalizacja kampanii daje bardzo dobre efekty. Często też klienci do mnie wracają po kilku miesiącach aby wprowadzić kolejne poprawki i jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność ich reklamy.

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here