Jakiś czas temu Google pokazało “nowe”, oficjalne wskaźniki szybkości strony o nazwie Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe). Wczoraj zauważyliśmy, że trafiły one do Google Search Console i zastępują stary raport szybkości strony. Poinformował o tym również oficjalny profil Google Webmasters na Twitterze. Od teraz wiemy dokładniej jak Google ocenia szybkość naszej strony internetowej i czy powinniśmy się nią martwić. Mamy także dokładniejsze informacje o tym, jaki element wymaga naprawy i jak duża musi być poprawa aby Google uznało naszą stronę za szybką.
Update to Search Console 👉 the Speed report is now the Core Web Vitals report! Read more about it at https://t.co/fz0FD2uCH3 or open the report and roll your sleeves up! 💪 https://t.co/uKvId7dI7o pic.twitter.com/gldPivTuVG
— Google Webmasters (@googlewmc) May 27, 2020
Pomiar szybkości strony w Google Search Console
Już od jakiegoś czasu w Google Search Console możemy zobaczyć ocenę szybkość naszej strony internetowej. Są to dane pochodzące od realnych użytkowników strony. Google nie tylko udostępnia te dane ale również oficjalnie przyznaje, że jest to czynnik rankingowy SEO, który wpływa na pozycje strony w Google.
Jeszcze do wczoraj Google udostępniało nam tylko ogólną ocenę szybkości naszej strony internetowej. Od tej pory mamy dostęp do danych na podstawie Podstawowych wskaźników internetowych Core Wev Vitals, dzięki czemu mamy jasne wytyczne na temat tego, o co należy poprawić aby uzyskać lepszą ocenę. Dzięki temu wiemy o co należy dbać w kontekście pozycjonowania naszej strony w Google oraz jak duża poprawa konkretnego czynnika jest potrzebna aby ocena była pozytywna.
Podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) – czym są?
Core Web Vitals czyli Podstawowe wskaźniki internetowe zostały niedawno określone przez Google jako wskaźnik szybkości strony internetowej. Od kiedy został od dodany do Google Search Console możemy również podejrzewać, że jest on stosowany w rankingu Google.
Na Podstawowe wskaźniki internetowe składają się 3 informacje dotyczące szybkości strony:
- LCP (Largest Contentful Paint) – pomiar szybkości ładowania strony na podstawie czasu oczekiwania na załadowanie największego elementu strony.
- FID (First Input Delay) – pomiar interaktywności strony czyli czas po którym strona jest funkcjonalna i można jej używać np. klikając w linki.
- CLS (Cumulative Layout Shift) – pomiar stabilności szablonu strony czyli czas ładowania strony do ostatniej zmiany rozmieszczenia jej elementów.
Dużą zaletą nowych wskaźników jest ich przejrzystość i praktyczność. Mamy określone jasne wytyczne w kwestiach oczekiwanej szybkości ładowania strony i możemy w łatwy sposób określić problem oraz szukać jego rozwiązania. Jest to ważne dla specjalistów SEO, którzy mają konkretne dane i wytyczne od Google, którymi mogą się posługiwać podczas rozmów ze zleceniodawcami i programistami.
Jak możemy zmierzyć Podstawowe wskaźniki internetowe dla naszej strony www?
Google udostępnia kilka sposobów pomiaru Core Wev Vitals. W śród nich są:
- Raport naszej strony w Google Search Console
- Narzędzie Google Page Speed Insights
- Raport User Experence w narzędziach dla developerów Google Chrome
Czy warto dbać o dobre wyniki Core Web Vitals?
Warto dodać, że pomimo iż Google oficjalnie ogłosiło, że szybkość jest czynnikiem rankingowym to z informacji płynących z branży SEO oraz samych wypowiedzi Google wiemy, że nie jest to czynnik decydujący. Ma on małą wagę porównywaną przez pracowników Google do wdrożenia protokołu SSL na stronę (tzw. https). Co jednak podkreślają pracownicy Google – szybkość strony ma bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o doświadczenie użytkowników na stronie i wpływa mocno na współczynnik konwersji. Dlatego, nawet jeśli poprawa szybkości nie da bezpośrednio korzyści w postaci zwiększonych pozycji w Google to możemy spodziewać się większej sprzedaży oraz pośredniego wpływu na pozycjonowanie strony.
Można też z dużą pewnością stwierdzić, że Google będzie rozwijać temat Podstawowych wskaźników internetowych. Osobiście myśle, że ich znacznie będzie się zwiększać w kontekście pozycji strony w Google z czasem więc warto obserwować temat oraz wyniki swojej strony.
Źródło: https://web.dev/en/vitals/