Czy warto pozycjonować stronę w 2021? Dla kogo to ma sens?

0
1271

Zastanawiasz się, czy warto inwestować w pozycjonowanie strony (SEO)? Jest to często wydatek rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie, który trzeba ponosić przez dłuższy czas więc warto dobrze się nad nim zastanowić. Są sytuacje w których pozycjonowanie to “strzał w dziesiątkę”, są też takie w których jest to zupełnie nietrafiona inwestycja. Nie wiesz czy w Twoim przypadku warto płacić za pozycjonowanie? Zapraszam do przeczytania poniższego artykułu!

Dlaczego warto pozycjonować stronę w Google?

Jest wiele korzyści, które daje pozycjonowanie. Podstawową i najbardziej oczywistą jest zwiększenie liczby potencjalnych klientów trafiających na naszą stronę internetową i zwiększenie sprzedaż produktów lub usług firmy. Innymi korzyściami może być zwiększenie prestiżu naszej firmy czy rozpoznawalności naszej marki np. przez działania content marketingowe w Google. Można też ułatwić klientom kontakt z firmą czy odnalezienie jej lokalizacji. Jest trochę pobocznych korzyści pozycjonowania, jednak nie ma się co czarować – większość firm chce po prostu zwiększyć sprzedaż i zarabiać więcej. Czy więc pozycjonowanie to dobry sposób aby zarabiać więcej?

Czy pozycjonowanie się opłaca?

Jeśli przyjrzymy się rynkowi to łatwo nabrać pewności, że pozycjonowanie się opłaca. Jest wiele firm, które inwestują w pozycjonowanie i zarabiają dzięki temu. Jest też wiele firm, które się tym zajmują. I faktycznie tak jest, w wielu przypadkach pozycjonowanie to bardzo dobry pomysł na zdobywanie klientów. Jednak to, że pozycjonowanie może być opłacalne, nie oznacza, że zawsze tak jest.

Specjalista Google Ads

Skorzystaj z pomocy Specjalisty Google Ads i zacznij zdobywać nowych klientów. Wysoka jakość kampanii i jasne zasady współpracy.

SPRAWDŹ

Minęło trochę lat od momentu, gdy pozycjonowanie to był szybki sposób na klientów praktycznie dla każdej firmy. W ostatnich latach mocno zmienił się algorytm Google oraz zwiększyła się konkurencja w wynikach wyszukiwania. Przez to próg wejścia stał się znacznie wyższy niż kiedyś, a czas potrzebny na uzyskanie efektów jest dłuższy.

Warto w takim wypadku zastanowić się – kiedy pozycjonowanie się opłaca, a dla kogo to strata pieniędzy? W jakich sytuacjach warto w nie zainwestować? Nie jest to zawsze sprawa zero-jedynkowa i często decyzja nie jest oczywista. Jednak po zastanowieniu się nad kilkoma kwestiami będzie ona znacznie łatwiejsza. Poniżej najczęstsze powody dla których pozycjonowanie to fatalny pomysł. A także przypadki w których pozycjonowanie może być świetną inwestycją.

Kiedy nie warto pozycjonować strony w Google?

Potrzeba szybkich efektów

Pozycjonowanie to działanie długoterminowe. Pierwsze efekty w postaci konkretnych klientów są często widoczne nie wcześniej niż po 4-6 miesiącach działań. Jeśli więc Twoja firma nagle straciła źródło klientów i potrzebuje nowych – to pozycjonowanie nie jest pomysłem, który pomoże szybko zwiększyć sprzedaż. W takim przypadku trzeba sięgnąć po inne możliwości. W przypadku internetu najlepszymi możliwościami szybkiego zwiększenia sprzedaży będą to kampanie PPC, a szczególnie Google Ads.

Gdy chcesz zlecić pozycjonowanie i o nim zapomnieć

Niestety pozycjonowanie co raz rzadziej działa na zasadach “zleć i zapomnij”. Nie jest to magiczny przycisk, który wciska agencja SEO. Bardzo często potrzeba większych działań związanych z marketingiem firmy oraz zmian na stronie internetowej, a nawet zmiany strony. Są jeszcze przypadki w których można “zlecić i zapomnieć” i to może zadziałać np. jeśli działamy w małym miasteczku lub mamy mała konkurencję. Wtedy często kilka prostych działań wystarczy aby się wypozycjonować. Jednak poza takimi wyjątkami musimy wziąć pod uwagę, że często skuteczne pozycjonowanie będzie wymagać integracji go z innymi działaniami marketingowymi firmy, a nawet podyktowania działań marketingowych pod dyktando pozycjonowania.

Kolejną kwestia jest wybór i ocena prac agencji SEO. Z natury pozycjonowanie odbywa się na podstawie bardzo nieprecyzyjnej wiedzy i nie łatwo jest stwierdzić, czy agencja wywiązuje się z umowy i robi swoją pracę rzetelnie. Musimy mieć chociaż minimum orientacji w temacie aby być w stanie to ocenić. Bez tego może się okazać, że inwestujemy duże pieniądze przez długi czas w działania, które zupełnie nie dają efektu.

Brak odpowiedniego budżetu

Pozycjonowanie kosztuje. I nie jest to kwestia opłat dla pracowników agencji. Aby skutecznie pozycjonować trzeba mieć narzędzia i inwestować pieniądze w treści i publikacje marketingowe. Koszty są wysokie, a ilośc miejsc w top10 ograniczona. Warto tutaj pomyśleć o swojej konkurencji. Jeśli nie ma jej dużo w internecie, to nasze koszty pozycjonowania będą niższe, a efekty szybsze. Jeśli jednak nasza konkurencja wydaje duże kwoty na reklamę w Google, a my chcemy do niej doskoczyć, to musimy być gotowi na podobne wydatki. I to będzie trwać przez minimum kilka miesięcy, zanim uda nam się zarobić cokolwiek dzięki pozycjonowaniu.

Wiele firm zaczyna pozycjonowanie bo ma nadzieję, że “im się uda i pójdzie szybciej”. Większości się nie udaje i kończy się to na rozczarowaniu i braku możliwości finansowych aby kontynuować działania SEO.

Kiedy warto płacić za pozycjonowanie

To, że jest wiele przypadków i wad pozycjonowania nie oznacza, że nie warto. Są przypadki w których to dobra inwestycja.

Mała konkurencja w internecie

Jeśli działasz w niszy lub lokalizacji w której nie ma praktycznie konkurencji lub konkurencja nie reklamuje się w internecie, to warto skorzystać z pozycjonowania. Często nawet podstawowe działania SEO, które można zrobić samodzielnie i za darmo mogą pomóc aby być widocznym dla ludzi ze swojej okolicy lub wąskiej branży. Jeśli Google nie ma nic lepszego do pokazania, to pokazuje nawet bardzo słabe strony. Warto o tym pamiętać.

Zależy Ci na długoterminowych, strategicznych działaniach

Masz dobrze funkcjonująca firmę i nie masz problemu obecnie z nowymi klientami ale myślisz o tym, co będzie za 2-3 lata. Pozycjonowanie to może być doskonały pomysł. Jeśli podejdziesz strategicznie do tematu widoczności w Google to możesz osiągnąć bardzo wiele w takim horyzoncie czasowym. Pomimo, że większość branż ma już dużą konkurencję to zwykle znajdzie się sposób aby powoli zyskiwać widoczność i być bardziej widoczny w Google.

Robisz marketing internetowy ale chcesz wyciągnąć z tych działań więcej korzyści

Jest sporo firm, które inwestują w marketing online ale nie wykorzystują w pełni mocy pozycjonowania w Google. Często działania są prowadzone pod kontem budowania marki ale brakuje zupełnych podstaw SEO. W takim przypadku warto mieć na uwadze, że nawet jeśli obecnie firma nie czerpie znacznych zysków z Google to w przyszłości widoczność w tej wyszukiwarce może być bardzo wartościowa i nie da się jej później zrobić z dnia na dzień.

Podsumowanie

Jeśli dotyczy Cię któryś z powyższych przypadków to powinieneś już wiedzieć czy warto zlecić pozycjonowanie strony. Jeśli dalej nie wiesz to warto zastanowić się przede wszystkim nad tym w jakim horyzoncie czasowym potrzebujesz klientów. Czy potrzebujesz ich “na teraz” czy chcesz zainwestować w długoterminowe działania. Klientów “na już” lepiej znaleźć dzięki reklamie płatnej za kliknięcia np. Google Ads. Jednak wtedy proces pozyskiwania klientów będzie droższy. Pozycjonowanie działa ze znacznym opóźnieniem ale gdy już się uda wbić stronę na dobre pozycje to pozyskiwanie klientów jest znacznie tańsze niż przez reklamy PPC.

Nie możesz też zapomnieć o konkurencji. Porozmawiaj z agencjami SEO, zapytaj o to jak wygląda sytuacja Twoja i konkurencji. Jak dużo Ci brakuje i jaki budżet pozwoli z nimi konkurować. Nie zakładaj, że Tobie się “magicznie” uda. Załóż, że to będzie ciężka praca i wtedy rozważ – czy warto.

A jeśli dalej nie wiesz czy pozycjonować stronę to napisz w komentarzu poniżej dlaczego się wahasz, postaram się odpowiedzieć 🙂

P.S. Jeśli już zlecasz pozycjonowanie to postaraj się mocno aby wybrać rzetelnych ludzi do tego zadania. Nie bierze pierwszej lepsze firmy, nie podpisuj długoterminowej umowy bez możliwości wypowiedzenia. Nie kupuj kota w worku!

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here