Typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads – Co to jest? Jak działają?

0
458
słowa kluczowe

Jednym z pierwszych i najbardziej rozbudowanych możliwości kierowania reklam w Google Ads mechanizm dopasowywania słów kluczowych, które są jednym z najważniejszych elementów tworzenia strategii reklamy w sieci wyszukiwania Google.

Wiele typów reklam w Google Ads jest kierowanych za pomocą słów kluczowych. Jeśli chcemy użyć takiego kierowania to na początku kampanii musimy wyszukać i wybrać odpowiednie dla nas słowa kluczowe. Dla wielu początkujących osób korzystanie z takiej formy kierowanie reklam jest zaskakujące gdy okazuje się, że reklamy wyświetlają się na różne słowa kluczowe, które nie były dodawane do kampanii. Pozostają też pytania: A co z synonimami? Co gdy ktoś zrobi literówkę? Co gdy ktoś wpisze liczbę mnogą zamiast pojedynczej? Jest kilka rodzajów dopasowań słów kluczowych i każdy typ dopasowania frazy ma swoje zasady działania. To jak kiedy nasza reklama będzie się wyświetlać zależy od tego jakie typy dopasowania słów kluczowych wybierzemy.

Czym jest dopasowanie słów kluczowych?

Rodzaje dopasowań Google Ads pozwalają ustalić, na jakie frazy wpisane przez użytkownika wyszukiwarki wyświetla się nasza reklama. Dopasowania są algorytmami, które pokazują w wynikach wyszukiwania nie tylko reklamy odpowiadające konkretnej frazie, ale też te, które do danej frazy są w odpowiedni sposób zbliżone. Jako właściciele reklamy Google sami decydujemy czy promowana treść będzie wyświetlać się wyłącznie użytkownikom podającym frazę kluczową, czy też tym, którzy poszukują podobnego pod konkretnymi względami słowa kluczowego. 

Aby zrozumieć mechanizm “dopasowań” na początek musimy rozróżnić: słowa kluczowe i wyszukiwane hasła. Słowa kluczowe dodajemy do Google Ads aby kierować reklamy. Wyszukiwane hasła to wyrażenia na które realnie reklamy się wyświetlały. Upraszczając: “słowo kluczowe” powoduje wyświetlanie reklam na “wyszukiwane hasła”.

Dlaczego dopasowania słów kluczowych są ważne?

Algorytmy dopasowujące słowa kluczowe do wyszukiwanych haseł pozwalają zoptymalizować wyświetlanie reklam. Dzięki określeniu, na jakie frazy kluczowe i ich odmiany wyświetlana jest reklama, można uniknąć wyświetlania jej zbyt szerokiemu gronu osób. Dlaczego reklama, która dociera do szerokiego grona osób, nie zawsze jest dobra? Reklama trafiająca do mało zainteresowanych użytkowników to prosta droga do szybkiego i bezsensownego przepalenia budżetu.

Odpowiednie rodzaje słów kluczowych pozwalają osiągać wymierne efekty, oszczędzić pieniądze, dotrzeć do użytkowników realnie zainteresowanych promowaną ofertą i prowadzić efektywne działania reklamowe.

Jak działa dopasowanie słów kluczowych?

Dopasowaniami sterujemy za pomocą znaczników. Każde słowo kluczowe możemy dodać bez żadnych znaczników, w nawiasach kwadratowych, w cudzysłowiu oraz ze znakiem “+” przed słowem. Wystarczy przyjrzeć się jak słowo kluczowe wygląda aby wiedzieć jakie ma dopasowanie.

Jakie są typy dopasowania słów kluczowych w Google Ads?

Wybrane słowa kluczowe możemy dodać w jednym z 4 różnych dopasowań (obok znaczniki jakie musimy dodać do słowa aby przekazać Google jakie dopasowanie nas interesuje):

  • dopasowanie przybliżone np. restauracja wegetariańska, garnitur, buty na snowboard
  • dopasowanie przybliżone zmodyfikowane np. +restauracja wegetariańska, garnitur -tani, +buty +snowboard
  • dopasowanie ścisłe np. [restauracja wegetariańska], [garnitur], [buty na snowboard]
  • dopasowanie do wyrażenia np. “restauracja wegetariańska”, “garnitur”, “buty na snowboard”

Dopasowanie przybliżone

Dopasowanie przybliżone jest najpopularniejszym i domyślnym dopasowaniem. Gdy dodamy do Google słowo kluczowe bez żadnych dodatkowych znaczników uzyskamy właśnie dopasowanie przybliżone.

Algorytm dopasowania przybliżonego kieruje na promowaną stronę ludzi, którzy poszukują, mniej lub bardziej, zbliżonych do naszej oferty produktów lub usług. Taki system generuje dużo wejść, które nie zawsze niosą za sobą działania. Często dopasowanie przybliżone sprawia, że na stronę trafiają osoby, poszukujące produktów lub usług dość daleko spokrewnionych z tym, co znajduje się w promowanej ofercie. Rozwiązaniem jest zastosowanie pozostałych trzech typów dopasowania słów kluczowych, w celu zawężenia grupy odbiorców.

Dla przykładu słowo kluczowe power bank będzie wyświetlać reklamy na hasła takie jak:

  • power bank
  • bank energii
  • power banki
  • bateria zapasowa
  • power banki 5000 mAh
  • zapasowy akumulator
  • dodatkowa bateria do telefonu

i wiele, wiele innych. Im bardziej popularne słowo kluczowe tym więcej jego odmian możemy się spodziewać.

Dodam tylko, że synonimy są wyszukiwane przez wyszukiwarkę Google i w zależności od słowa kluczowego Google radzi sobie lepiej lub gorzej z ich poprawnym dobraniem. Zdarza się, że takie dopasowanie powoduje wyświetlanie reklam na słowa kluczowe, które nie są dla nas zbyt skuteczne. Warto uważać z tym typem dopasowania i ściśle śledzić na co są wyświetlane nasze reklamy.

Frazy objęte dopasowaniem przybliżonym:

  • z błędami / literówkami,
  • odmienione w liczbie pojedynczej / mnogiej,
  • odmienione przez przypadki,
  • zbliżone do frazy podstawowej, zawierające dodatkowe słowa,
  • synonimy,
  • skróty,
  • rozszerzenia.

Modyfikator dopasowania przybliżonego (dopasowanie przybliżone zmodyfikowane)

Modyfikator dopasowania przybliżonego czyli inaczej: dopasowanie przybliżone zmodyfikowane działa podobnie jak dopasowanie przybliżone z tym, że wyklucza synonimy i wyświetla reklamy tylko na różne odmiany danego słowa kluczowego. Aby uzyskać takie dopasowanie dodajemy znak “+” do słowa, które chcemy zmodyfikować (ograniczyć). W niektórych sytuacjach jest to przydatne. Weźmy np. słowo kluczowe: szkolenia bitcoin.

Słowo kluczowe: +szkolenia bitcoin będzie wyświetlało reklamy na wyszukiwane hasła:

  • szkolenia bitcoin
  • szkolenie bitcoin
  • szkolenie z kryptowalut
  • szkolenia bitcoin online

Hasła które NIE wyświetlą się dzięki użyciu modyfikatora:

  • kursy bitcoin
  • kurs bitcoina

Jest to niezwykle przydatne przy dwuznacznych słowach takich jak “kurs”. W tym wypadku unikamy sytuacji gdzie nasze reklamy szkolenia są wyklikiwane przez osoby które chcą się tylko dowiedzieć ile kosztuje dziś ta kryptowaluta.

Dopasowanie ścisłe

Jest to najbardziej intuicyjne i precyzyjne dopasowanie słowa kluczowego. Jeśli dodamy nasze słowo kluczowe do Google AdWords w nawiasach kwadratowych: [słowo kluczowe] to AdWords będzie wyświetlać reklamy tylko na dokładnie takie wyrażenie.

Słowo kluczowe: [szkolenia bitcoin]
Wyszukiwane hasło: szkolenia bitcoin

Dla początkujących specjalistów AdWords może to być idealne rozwiązanie, jednak niesie za sobą sporo ograniczeń więc w praktyce im bardziej wprawnie korzystamy ze słów kluczowych tym mniej używamy dopasowania ścisłego.

Dopasowanie do wyrażenia

Dopasowanie do wyrażenia uzyskamy gdy dodamy słowo kluczowe w cudzysłowiu, czyli: “słowo kluczowe”. Wtedy nasza reklama może wyświetlać się na wszystkie hasła, które zawierają dane wyrażenie.

Dopasowanie do wyrażenia to algorytm mniej ogólny od dopasowania przybliżonego, jednak nadal wyszukujący dosyć ogólne wyniki. Frazy objęte algorytmem dopasowania do wyrażenia:

  • z błędami / literówkami,
  • odmienione w liczbie pojedynczej / mnogiej,
  • zawierające dodatkowe słowa.

Zobaczmy to na przykładzie.

Słowo kluczowe: “pozycjonowanie stron”

Wyszukiwane hasła:

  • pozycjonowanie stron
  • pozycjonowanie stron w Google
  • pozycjonowanie stron Warszawa
  • jak robić pozycjonowanie stron
  • pozycjonowanie stron poradnik

Jak widzimy – wszystkie hasła zawierają dokładne wyrażenie zawarte w cudzysłowiu. Może to być samo wyrażenie lub wyrażenie z dodatkiem innych słów czy zwrotów.

Wpływ wykluczeń na wyszukiwane hasła

Warto wiedzieć, że poza dodaniem słów kluczowych na które nasza reklama będzie się wyświetlać możemy jeszcze dodać tzw. wykluczenia służące do ograniczenia wyświetlania reklam na hasła czy wyrażenia, które nie są dla nas korzystne. Nie jest to tematem tego artykułu jednak warto wiedzieć o istnieniu takiego mechanizmu.

Porównanie typów dopasowania słów kluczowych

Nie ma jednego słusznego sposobu dopasowania słów kluczowych. W zależności od celów, kampanii i budżetu stosuje się różne typy dopasowania, tak aby uzyskać najlepszy efekt. Na pewno [dopasowanie ścisłe] będzie się wydawać najprostszym rozwiązaniem na początek. Natomiast dopasowanie przybliżone niesie duże ryzyko przepalenia budżetu gdy nie będziemy szczegółowo doglądać naszej kampanii. Jednak ostateczny kształt kampanii zależy od wielu czynników.

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here