Google obala mity dotyczące migracji strony – zobacz jakich błędów unikać!

0
483

Google wypuściło film w którym pracownik Google, Martin Splitt odpowiada na pytania dotyczące przeniesienia strony na inną domenę. W tym artykule zebrane zostały najważniejsze informacje oraz podsumowanie wskazówek Google o których należy pamiętać przy migracji strony czyli zmiana domeny na nową. Jak Google na to patrzy, jak uniknąć błędów aby nie stracić pozycji w Google oraz co zrobić aby przeniesienie strony na inną domenę przebiegło bezproblemowo? Zobacz najważniejsze informacje jakie wynikają z tej rozmowy.

Czy przekierowanie domeny na inny adres zawsze musi wiązać się ze spadkiem ruchu?

Jest to pierwsze pytanie, które zostało postawione pracownikowi Google. Trudno spodziewać się innej odpowiedzi niż “to zależy”. Jednak ze słów pracownika Google jasno wynika, że przeniesienie strony na nową domenę nie musi wiązać się ze spadkiem pozycji i ruchu na stronie. Jeśli jest to czysta migracja strony bez zmiany innych elementów na stronie to może odbyć się płynnie, bez straty ruchu. W czasie gdy stara domena będzie tracić pozycje, nowa będzie je odzyskiwać.

Migracja, a połączenie stron

Kolejny mit, który został obalony polega na założeniu, że jeśli połączymy 2 domeny w 1 to ich “moc” zostanie zsumowana. Jak wynika z rozmowy, to nie jest zawsze prawda i w tym przypadku 1 + 1 nie zawsze jest równe 2. Przekierowanie dwóch domen na 1 domenę wiąże się z powstaniem nowej strony, która jest połączeniem 2 stron. Taka nowa strona jest oceniana przez algorytmy Google, a efekt tej oceny zależy indywidualnie od danej strony.

Jak szybko sygnały są przekazywane do nowej domeny?

To zależy od strony. Może to trwać od kilku dni do kilku tygodni. Zależnie od tego jak często strona jest odwiedzana przez roboty Google, jak wiele podstron posiada oraz jak ważna w oczach Google jest.

Warto też dodać, że po zobaczeniu przekierowania Google ocenia czy jest ono związane z przeniesieniem nowej strony www 1:1 czy uległa ona zmianie? W przypadku przeniesienia cały proces odbywa się szybciej. W przypadku innych zmian algorytm potrzebuje więcej czasu aby zrozumieć zmiany i zdecydować, które sygnały przenieść, a które elementy musi ocenić od nowa. Dodatkowym przyspieszeniem może być także użycie narzędzia zmiany domeny w Google Search Console.

Jakie są częste błędy popełniane przy zmianie domeny?

Z informacji, które usłyszeliśmy, najczęściej popełnianymi błędami których należy unikać podczas przeniesienia strony na nową domenę są:

  • przekierowanie strony na domenę ze złą historią,
  • nie sprawdzenie problemów z domeną przed jej użyciem w Google Search Console,
  • zmiana innych elementów strony przy okazji zmiany domeny,
  • brak przekierowania obrazów.

Jak przenieść stronę na inną domenę szybko i bez utraty ruchu? – zobacz najważniejsze porady!

Jakie są według Google dobre praktyki przy przeniesieniu strony na nową domenę? Poniżej zbiór praktycznych porad od pracownika Google:

  • Przy migracji strony nie zapomnij o przekierowaniu obrazów.
  • Zbadaj nową domenę przed przekierowaniem tam strony. Oczywiście Google tutaj zaleca sprawdzenie stanu w Google Search Console – co na pewno jest dobrym pomysłem. Musimy sprawdzić czy nie mamy kar ręcznych. Z pewnością warto też wykorzystać inne narzędzia SEO aby zbadać historię linków do domeny i mieć pewność, że domena nie posiada złej historii związanej ze SPAMem. Jeśli domeną taką posiada, a my mimo tego chcemy jej użyć jak naszą nową domenę to warto pozbyć się problemów i kar ręcznych przez wykonaniem przekierowania 301. Jeśli nasza docelowa domena była wcześniej wykorzystywana to warto też zostawić ją pustą na jakiś czas aby Google wyczyściło sygnały związane z poprzednią treścią na stronie i uznało nasze przekierowanie jako “nowy start”.
  • Przy zmianie domeny nie wprowadzaj innych zmian na stronie – przy ewentualnych problemach to pozwoli łatwiej zdiagnozować problem i daje pewność, że problemy są związane z samą zmianą domeny, a nie wynikają z pozostałych zmian na stronie. Przyspiesza to też proces przekierowania ruchu z Google ponieważ algorytm ma jasny sygnał, że jest to tylko i wyłącznie zmiana domeny i nie musi ponownie oceniać innych aspektów strony.
  • Użyć narzędzia do zmiany adresu strony w Google Search Console – to powinno przyspieszyć proces migracji.
  • Po wykonaniu przekierowania 301 monitoruj starą i nową domenę. Czy spadek widoczności starej domeny wiąże się ze zwiększeniem nowej? Warto obserwować tą sytuację uważnie aby mieć pewność, że wszystko przebiega tak jak należy.

A na koniec zachowaj ten artykuł w zakładkach jako checklista elementów o których należy pamiętać przy migracji strony na nową domenę 🙂

Zobacz cały film

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here