Ile kosztuje reklama w Google Ads?

0
561

Google Ads, które które dawniej było znane jako Google AdWords to bardzo popularna forma reklamy internetowej. To, co przede wszystkim zachęca do tego, aby z niej skorzystać to szybkość jej uruchomienia, prosty system, który umożliwia tworzenie kampanii niemalże od razu po stworzeniu konta w usłudze, a także płatność za efekt. Zazwyczaj jednak pierwszą rzeczą, nad którą się zastanawiamy jest właśnie ta płatność za efekt. Ile kosztuje reklama w Google Ads? Na czym więc polega rozliczanie kampanii w Google Ads, czy jest to korzystne dla osoby, która się na taką reklamę decyduje i jakie inne koszty trzeba jeszcze koniecznie wziąć pod uwagę?

Cena kampanii Google Ads

Koszt kampanii Google Ads jest w dużym stopniu zależny od nas. Możemy zacząć do budżetu na poziomie 100-1000 zł lub zrobić większą kampanię za 10-100 tys. złotych. To ile kosztuje Google Ads tak na prawdę zależy od naszych możliwości i potrzeb.

Na to ile kosztuje kampania Google Ads składa się:

  • Koszt reklam Google Ads płatny najczęściej za kliknięcie czyli koszty kliknięć i wyświetleń (ustalamy samodzielnie lub z agencją). Kwota, którą wpłacimy do systemu jest naszym budżetem na reklamę. To z niego pobierane będą opłaty za możliwość reklamowania strony w całej sieci reklamowej Google.
  • Koszt przygotowania i przeprowadzenia kampanii przez specjalistę Google Ads (kilkaset złotych lub ok. 5-20% budżetu)

Te kwoty łącznie stanowią koszt kampanii. Podczas gdy budżet na reklamy możemy ustalić dowolnie, tak koszt obsługi kampanii przez specjalistę lub agencję jest zależny od indywidualnych ustaleń z daną firmą. Możemy robić też kampanię samodzielnie ale nie jest to najlepszy pomysł jeśli się na tym nie znamy.

Koszt kliknięć (CPC) i wyświetleń reklamy

Ponieważ przy kampanii płacimy za kliknięcia to warto wiedzieć od czego zależy koszt takiego kliknięcia. Koszt pojedynczego kliknięcia w reklamę w ramach kampanii linków sponsorowanych i wyświetlania w kampanii wizerunkowej zależy od konkurencji w danej branży. Im większa konkurencja, tym droższe będą kliknięcia w reklamy. Jest to prawdziwe za równo przy miastach, im większe miasto tym droższe kliki. Za najmniej oblegane słowa kluczowe płaci się zaledwie kilka groszy, podczas gdy jedno kliknięcie w reklamę na najpopularniejsze frazy może kosztować nawet kilkanaście złotych.

W jaki sposób rozliczane są reklamy w Google Ads?

Warto wiedzieć, że istnieją różne sposoby rozliczania reklam, ale tą najpopularniejszą jest płacenie za kliknięcia. Mówiąc więc o płatności “za efekt” najczęściej mamy na myśli konkretną akcję wykonaną przez użytkownika, a konkretniej właśnie sytuację, kiedy kliknął on w wyświetlaną reklamę i przeniósł się na naszą stronę internetową. Wśród dostępnych form rozliczeń reklam możemy wyróżnić:

  • CPC – Cost per Click – rozliczenie za ilość kliknięć. System umożliwia nałożenie pewnym limitów, np. co do maksymalnej kwoty, jaką będziemy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie. To, jaka jest faktyczna cena za dane kliknięcie jest ustalane na drodze aukcji pomiędzy osobami, które chcą się wyświetlać ze swoją reklamą na dane słowo kluczowe. W systemie możemy ustalić odpowiednie dostosowanie stawek za kliknięcie oraz budżet dzienny na reklamy, dzięki któremu w prosty sposób możemy mieć cały koszt reklamy Google Ads pod kontrolą.
  • CPM – Cost per mille – kosz za 1 tysiąc wyświetleń reklamy lub też po najbardziej aktualnych zmianach – koszt tysiąca widocznych wyświetleń (reklama była widoczna w minimum 50% i to przez min 1 sekundę). Taki model rozliczeń stosuje się przede wszystkim w kampaniach bannerowych nastawionych na dużą widoczność.
  • CPA – Cost per action – rozliczanie za ilość konwersji. Aby możliwy był taki sposób rozliczania trzeba zdefiniować na koncie śledzenie konwersji, a więc przede wszystkim określić, co dla nas będzie pożądanym działaniem. Określamy w systemie, jaką maksymalną kwotę jesteśmy w stanie zapłacić za konwersje. Jest to niedawno wprowadzone rozwiązanie i na razie ciężko ocenić jego skuteczność.
  • CPV – Cost per View – Koszt za obejrzenie filmu w serwisie YouTube. Płacimy określoną w drodze aukcji cenę za każdą obejrzaną przez użytkownika reklamę. W reklamach In-Stream płacimy wtedy, kiedy użytkownik obejrzy minimum pierwsze 30 sekund reklamy.

Ile zainwestować?

Potrzebny budżet będzie zależał od ilości wybranych słów kluczowych, tego jak są one kosztowne (możemy to wstępnie oszacować ile będzie kosztować kliknięcie narzędziem Google Planner), jak duża będzie konkurencja na dane słowa kluczowe, a także jak duży ma być zasięg reklamy.

Jeśli chcemy reklamować się wyłącznie w jednym, wybranym mieście to na pewno potrzebny budżet będzie mniejszy niż w przypadku kampanii na całą Polskę. Często już kwoty na poziomie 500 – 1000 zł mogą być wystarczające aby dotrzeć do całkiem niezłej ilości klientów w danym mieście.

Działając w wysoce konkurencyjnej branży i oferując duża liczbę produktów, budżet może wynosić nawet kilkanaście tysięcy zł miesięcznie.

Natomiast do najdroższych kampanii należą szeroko kierowane kampanie eksportowe, a więc dedykowane na rynki zagraniczne. Tutaj sensowne budżety reklamowe w zależności od kraju liczone są w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy złotych.

Najważniejsze jest to, że Google Ads może być naprawdę zyskowną inwestycją, która zwraca się wielokrotnie, o ile kampania zostanie odpowiednio skonfigurowana i przeprowadzona.

Co jeśli nasz budżet będzie zbyt mały? W najgorszym przypadku może okazać się, że efekt prowadzonej kampanii będzie mało odczuwalny – w takim przypadku w kolejnym miesiącu należy rozważyć zwiększenie budżetu. Warto również pamiętać aby rozłożyć budżet równomiernie na dłuższy okres. Dzięki temu cena za kliknięcie w reklamę będzie niższa i da to zdecydowanie lepsze efekty niż gdy wykorzystamy budżet w kilka dni.

Koszt stworzenia i obsługi kampanii przez specjalistę Google Ads

Dowiedzieliśmy się jak pobierane są opłaty oraz ile kosztuje reklama w Google Ads w przypadku, kiedy sami zajmiemy się zaprojektowaniem całej kampanii, jej przygotowaniem i prowadzeniem. Wtedy nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów, a jedynie te, jakie wiążą się z konieczną wpłatą do budżetu Google. Jeśli jednak będziemy chcieli, aby kampanią zaopiekował się specjalista Google Ads, musimy też liczyć się z opłatą za usługę stworzenia i prowadzenia kampanii AdWords. Pomoc specjalisty możemy mieć już od 300 – 400 zł miesięcznie, a przy większych kampaniach cena obsługi zazwyczaj jest określana poprzez pewien procent od budżetu, jaki chcemy zainwestować w danym miesiącu w reklamę Google (najczęściej w okolicach 15-20%).

Oprócz stworzenia całej kampanii oraz reklam niezbędna jest też systematyczna opieka nad nią, na przykład poprzez sprawdzanie jej efektywności, zwrotu z inwestycji, analizy aukcji lub też fraz, w które faktycznie klikają użytkownicy. Właśnie dlatego najczęściej zlecenie specjaliście opieki nad kampanią będzie ostatecznie znacznie tańszym rozwiązaniem niż robienie jej samodzielnie. Ostatecznie przecież znacznie ważniejszy jest pozytywny efekt i zwrot z inwestycji niż to ile kosztuje kampania Google Ads!

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here