Jak pozycjonować filmy w serwisie YouTube?

0
566
Logo YouTube

Dzisiejsze czasy powodują, że coraz więcej firm przenosi swoją działalność do Internetu. Firmy opierające się na sprzedaży bezpośredniej w swoich placówkach coraz mocniej szukają miejsc, gdzie mogą bez obaw dalej prowadzić swoja działalność. Wzrasta ilość małych i średnich firm, które decydują się skorzystać z usług pozycjonowania stron czy prowadzenia kampanii Google Ads (płatnych wyników wyszukiwania). Ale czy w obecnych czasach firmy powinny skupiać się jedynie na tego typu działaniach? Epidemia koronawirusa sprawia, że firmy mają coś, czego do tej pory brakowało im najbardziej. Mowa oczywiście o czasie pracowników, który poświęcić mogą na tworzenie wszelkiego rodzaju contentu. Działania te prowadzone mogą być jako uzupełnienie czynności pozycjonerskich, jak również możliwość rozwoju.  Coraz częściej właściciele firm decydują się nie tylko pozycjonować w wyszukiwarce Google, ale również w wyszukiwarce YouTube.

Dlaczego warto zainteresować się YouTube-em?

Serwis internetowy YouTube został założony w 2005 roku, a już niecałe 2 lata później umożliwiono dostęp dla użytkowników i twórców w Polsce. Jest to medium, które od początku swojej działalności z roku na rok nieustannie zwiększa liczbę użytkowników.

Czy wiesz że ?

YouTube w 2019 roku posiadał ponad 2 miliardy użytkowników na świecie? W tym samym czasie, 70% polskich użytkowników Internetu odwiedziło ten serwis.

Liczby mówią same za siebie. Serwis pozwala na dotarcie do niemal każdej grupy odbiorców. Niezależnie od profilu działalności Twojej firmy, na pewno znajdziesz sposób, by tworzyć wartościowe filmy. Poza aspektami reklamowymi, jest to również swoistego rodzaju medium, pozwalające na komunikowanie się pomiędzy firmą a jej klientami czy potencjalnymi konsumentami. Na YouTube znaleźć można światowe koncerny, krajowych liderów  w swoich branżach, jak również niewielkie firmy, szukające sposobu na zaistnienie w Internecie. W dzisiejszym wpisie postaramy się odpowiedzieć na pytanie, na jakie kwestie należy zwrócić uwagę przy tworzeniu filmów. Wymienimy również elementy, na które każdy, nawet początkujący twórca, powinien zwrócić uwagę .

Content is a king

Przymierzając się do tworzenia filmów, mających zaistnieć w wynikach wyszukiwania w serwisie YouTube, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. W jakim celu tworzę film? Czy jego treść może zainteresować użytkowników? Czy informacje i dane są aktualne? Do jakiej grupy docelowej zamierzamy trafić? A przede wszystkim – czy treść filmu w jakimkolwiek stopniu może przydać się potencjalnym użytkownikom.

Filmy tworzone przez firmy możemy podzielić na kilka kategorii. Pierwszą z nich są filmy opowiadające o marce, produkcie czy misji firmy. Kolejnym rodzajem są wszelkiego rodzaju filmy reklamowe. Mogą mieć za zadanie np. promocję wydarzenia, eventu czy premiery nowego produktu czy usługi. Najważniejsze dla początkujących twórców są jednak filmy odpowiadające na oczekiwania użytkowników. Mogą to być filmy instruktażowe, przedstawiające działanie produktu czy przebieg wykonywania usługi. Może być to również porównanie kilku produktów i przedstawienie ich cech wyróżniających. Coraz częściej firmy decydują się na swoim kanale pokazywać zalety skorzystania z usługi czy zakupu produktu.

Najważniejsze, aby tworzyć filmy, które odpowiadają na oczekiwania użytkowników. Jak zatem sprawdzić czego szukają internauci?

Analizuj konkurencyjne kanały. Sprawdź jaką treścią przyciągają do siebie Twoi konkurenci!

Skorzystaj z darmowych narzędzi, takich jak Google Trends. Narzędzie to reklamuje się hasłem “Dowiedz się, czego szukają internauci z całego świata”. Rzeczywiście, Google Trends pozwala podejrzeć czego aktualnie szukają użytkownicy. Możemy wpisać dowolną interesującą nas frazę i sprawdzić jej popularność w wybranym przez nas okresie czasowym, co jest bardzo istotne w przypadku branż, w których panuje sezonowość. Narzędzie pozwala na sprawdzanie pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarki Google, jak również wyszukiwarki platformy YouTube.

Czynniki rankingowe na YouTube

Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google, również w kwestii serwisu YouTube (którego właścicielem jest również gigant z Mountain View), nie mamy jasno podanych informacji o wszystkich czynnikach rankingowych. Oczywiście istnieje wiele domysłów odnośnie do samych czynników, jak również ich znaczenia przy pozycjonowaniu filmów na YouTube. Agencje marketingowe oraz zwykli twórcy od lat starają się poznać działanie algorytmu wyszukiwarki, jednak cały czas on ewoluuje. Celem wyszukiwarki jest przedstawienie użytkownikom, filmów których szukają. Przekłada się to na dłuższy czas, jaki spędzają oni w serwisie, a co za tym idzie – lepszą możliwość wyświetleń reklam, na których zarabia Google.

Czym jest Watch Time?

Metryka Watch Time przez wielu uważana jest za najważniejszy czynnik rankingowy na YouTube. Jest to sumaryczna ilość minut, podczas których dany film był wyświetlany przez użytkowników. Im dłużej i im więcej użytkowników ogląda nasze filmy, tym większa szansa, że pojawią się one w pierwszych wynikach wyszukiwarki tego serwisu. Do metryki Watch Time wliczany jest również czas, który użytkownicy spędzają na filmach sugerowanych po obejrzeniu naszego materiału.

Jak sprawić, aby nasze filmy posiadały lepszy Watch Time?

Kilka trików dla początkujących, które z pewnością pomogą poprawić Twoje  statystyki:

  • Zatrzymaj użytkowników na początku filmu – pierwsze 20 sekund jest tutaj kluczowe. Twój film musi zaciekawić ich na tyle, by zostali z Tobą na dłużej.
  • Twórz rankingi – Filmy dotyczące 10 najlepszych metod na…, 5 sposobów na…  Jest to idealny pomysł na to, by użytkownicy poświęcili na oglądanie więcej czasu.
  • Twórz dłuższe filmy – dłuższy film to potencjalnie większy Watch Time.
  • Twórz playlisty – tematyczne Playlisty, pozwalające użytkownikom na przejrzenie innych materiałów o podobnej tematyce.
  • Zadbaj o oprawę graficzną i muzyczną – Wysoka jakość obrazu i dobrze dobrana muzyka sprawi, że oglądający nie wyłączą filmu po kilku sekundach.

Słowa kluczowe – czemu takie ważne?

Umieszczając na swoim kanale film, masz możliwość dodania keyword-ów. Są to słowa bądź frazy, dzięki którym możemy opisać tematykę swojego filmu. Słowa te wykorzystywane są do dopasowania filmów do ciągle zmieniających się zapytań użytkowników. Wielu początkujących twórców często pomija ten element, co zdecydowanie niekorzystnie odbija się na wyświetleniach ich filmów. Jak zatem dobrać słowa kluczowe? Warto użyć narzędzi, takich jak Planer Słów Kluczowych znany nam z Google Ads. Możemy skorzystać z podpowiedzi w wyszukiwarce Google i wyszukiwarce YouTube. Dodatkowo, warto analizować konkurencyjne kanały, jak również filmy o zbliżonej tematyce.

Skorzystaj!

Skorzystaj z narzędzia Tube Buddy, aby analizować inne filmy pod względem słów kluczowych. Jest to płatne narzędzie, jednak w wersji darmowej posiada dużo opcji, z których mogą skorzystać początkujący twórcy.

Chwytliwy tytuł i opis pod filmem

Pierwszym elementem, jaki użytkownik widzi po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce na YouTube, jest tytuł filmu wraz z początkiem jego opisu.  Zadbaj o tytuł, który przyciągnie wzrok. Czy decydować się na clickbaitowe tytuły? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Czasem możemy rozdrażnić i odrzucić użytkownika, zamiast zachęcić go do obejrzenia całego naszego materiału.

W przypadku opisów sprawa  również nie jest taka prosta. Pierwsze 140-150 znaków jest swoistym meta description, które wyświetlane jest w wynikach wyszukiwania. Warto je dopracować, aby zachęcić użytkownika do wyboru naszego filmu. W opisie dobrze jest rozbudować informację o filmie, dołączyć odnośniki do naszej witryny, linki do profili społecznościowych czy bezpośrednie linki do produktów omawianych w filmie.

Przyciski reakcji użytkowników na YouTube

Reakcje użytkowników – Dlaczego zachęcać do subskrybcji?

Z pewnością, jako użytkownicy często spotykaliście się z sytuacjami, że Wasi ulubieni twórcy prosili o subskrybowanie kanału czy pozostawienie łapki w górę pod obejrzanym filmem. Takie reakcję są również ogromnie ważne dla algorytmu. Im więcej takich akcji, tym większe prawdopodobieństwo, że film zostanie uznany jako ten, który odpowiada na zapytania użytkowników i tym wyżej będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.

Do reakcji użytkowników zaliczyć można również dzielenie się filmem w mediach społecznościowych. Im częściej jest on udostępniany na Facebooku, Twitterze, Reddicie czy Pinterest i wielu innych platformach, tym lepiej.

Podsumowanie

To idealna okazja, aby zacząć komunikować się ze swoimi klientami za pomocą YouTube. Dodatkowy czas, jaki możesz poświęcić na tworzenie contentu, zaprocentuje w przyszłości. Skorzystaj z kilku rad dla początkujących twórców, aby zwiększyć szanse w procesie pozycjonowania filmów. Zostaw informację w komentarzu, czy chciałbyś poznać bardziej rozbudowane techniki pozycjonowania.

——————

Marek Rogowski

Na co dzień zajmuje się optymalizacją stron WWW w oparciu o wcześniej opracowane strategie długoterminowe. Poszukujący nowości ze świata SEO, które chętnie sprawdza w swoich projektach. Przygotowuje również unikalne treści na strony klientów, wykorzystując doświadczenie zdobyte w Copywritingu. Prywatnie mocno zainteresowany nowymi technologiami, fan spędzania wolnego czasu na łonie natury.

Rating: 5.0/5. From 5 votes.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here