Jak zdobywać linki do pozycjonowania strony w Google?

0
663
jak zdobywać linki do pozycjonowania

Zdobywanie linków do pozycjonowania stron internetowych określa się często angielskim terminem link building. Istnieją trzy główne sposoby zdobywania linków do strony internetowej: zakup linków, samodzielne pozyskiwanie linków (także przy pomocy agencji SEO) oraz naturalny przyrost linków prowadzących do naszej strony. Ten ostatni rodzaj pozyskiwania linków jest szczególnie satysfakcjonujący i pozytywnie oceniany przez oficjalną politykę Google dla webmasterów.

Ogólne założenia link buildingu

Na linki naturalne mogą liczyć tylko rzeczywiście ciekawe, wartościowe treści – trudniej pozyskać je w przypadku stron komercyjnych (jest to jednak możliwe, zwłaszcza dzięki social media). Trudności ze zdobywaniem linków mają jednak także niewielkie interesujące strony prywatne, w tym blogi. Pozostaje nam więc zakup linków oraz samodzielne ich dodawanie, a także pozycjonowanie strony przez agencję SEO. To trudny proces, wymagający opracowania strategii. Nieprzemyślane, pospieszne zdobywanie linków w praktyce prowadzi do trudnych do wykrycia i usunięcia kar algorytmicznych w Google, a w skrajnych sytuacjach do całkowitego zbanowania strony przez Google.

Trzeba dodać jeszcze, że zdobywane linki powinny być tematyczne i wartościowe. Nie jest to sztywna reguła, tematyczność linków wpływa jednak na ich moc. Wartościowe linki to takie, które pochodzą z wartościowych stron – należą do nich zwłaszcza strony edukacyjne, samorządowe i rządowe oraz instytucjonalne. Poza tym wartościowe linki są też z tych stron, które same zajmują wysokie pozycje w Google i są dobrze podlinkowane.

Listing i profile na stronach społecznościowych

Do najłatwiejszych do zdobycia linków należą listingi i profile na stronach społecznościowych. Zazwyczaj, ale nie zawsze są to linki nofollow (nieprzekazujące “mocy” strony). Mimo to, warto je zdobywać – służą jako łatwe do znalezienia dane teleadresowe, są podstawą budowania związanej z naszą stroną społeczności, a także stanowią pozytywny sygnał dla algorytmów Google o jakości treści strony. Warto zadbać więc o mocne linki na stronach takich jak Yelp lub TripAdvisor, w social media (Facebook, Instagram, Twitter), a także na mapach (Google Maps, Targeo).

Linki z artykułów sponsorowanych

Skuteczną metodą zdobywania linków są także artykuły sponsorowane. Podobnie jak w przypadku stron zapleczowych, warto zadbać także o podlinkowanie samego artykułu sponsorowanego. W Polsce największą popularnością cieszy się system Whitepress i właśnie tam najlepiej zacząć poszukiwania ciekawych miejsc na artykuł sponsorowany. Warto zwracać się także prywatnie do blogerów: wielu z nich umieści artykuł za skromną opłatą. Dbajmy przy tym, by treść artykułu sponsorowanego była wartościowa i bogata: linki z takich artykułów mają zdecydowanie większą moc. Możemy postarać się także o płatne artykuły z linkami w prasie (w tym lokalnej) oraz na stronach portali informacyjnych i gazet.

Zaplecza i własne blogi

Wiele agencji SEO oferuje umieszczanie linków na swoich prywatnych zapleczach. Usługi tego rodzaju są jednak droższe, niż regularne pozycjonowanie strony w tych samych agencjach, przy tradycyjnych modelach opłat. Uważać musimy natomiast na oferty zamieszczania linków na zapleczach od osób prywatnych (np. na Allegro), zazwyczaj w postaci pakietów – często są to linki całkowicie bezwartościowe, a nawet szkodliwe. Jeśli oferta jest tania i klarowna (dokładnie wiemy, skąd pochodzą linki), możemy się skusić na kilka tego rodzaju linków z domen .gov i .edu – mogą okazać się cenne.

Przeciętny właściciel strony internetowej nie ma możliwości budowy własnego zaplecza SEO, zwłaszcza w formie rozbudowanej i profesjonalnej. Rodzajem prostego “własnego” zaplecza jest jednak blog firmowy, a także własne blogi i strony tematyczne. Blog firmowy ma duże znaczenie dla SEO, zazwyczaj utrzymujemy go jednak na tej samej domenie, co stronę firmową. Warto prócz niego prowadzić jednak także kilka stron tematycznych, związanych z naszą działalnością, na których tylko rzadko i subtelnie wspominamy o naszej firmie. Strony te powinny być utrzymywane na innych hostingach, posiadać osobne domeny i adresy IP.

Katalogi stron

Jeszcze kilka lat temu katalogi stron były popularnym, łatwym i skutecznym sposobem zdobywania linków do pozycjonowania. Dziś uchodzą za bezwartościowe źródło linków. Warto dodać linki do co najwyżej kilku dobrych katalogów płatnych. Największe katalogi stron o największej reputacji coraz częściej są zamykane: los ten spotkał np. cieszący się dużym prestiżem światowy katalog stron DMOZ, a także działający od wielu lat katalog stron Onetu.

Fora internetowe i komentarze na blogach

Zdobywanie linków z for internetowych i komentarzy na blogach należy do najłatwiejszych rodzajów zdobywania linków. Niestety, wiele for i systemów blogowych (np. Blogspot) zawiera tylko linki typu nofollow – także one są jednak przydatne w pozycjonowaniu strony (zwłaszcza, że w świetle niedawnych zapowiedzi oficjalnych Google atrybut nofollow będzie tracić na znaczeniu). Zdobywanie linków na blogach i forach przypomina tzw. szeptankę – nasze wpisy powinny być mądre, ciekawe i wartościowe, inaczej będą usuwane przez administratorów. W przypadku for internetowych ważny jest często także staż użytkownika i jego silne zaangażowanie w forum. Linki na forum umieszczać możemy nie tylko w treści – warto zakładać także profile na forach oraz umieszczać linki w stopce. Znajdowanie for i blogów jest raczej łatwe: wystarczy wyszukać w Google interesującą nas frazę kluczową z dopiskiem “forum”, “blog”, a także “komentarze” lub “opinie”.

Strony społecznościowe jako źródło linków

Jeśli treści naszej strony są ciekawe, możemy spodziewać się linków naturalnych. Dobrze prowadzony profil na Facebooku lub kanał Youtube, z dużą ilością followersów, znacznie powiększa taką możliwość. Osoby rzeczywiście zainteresowane naszym produktem same będą linkować do naszych stron.

Analiza stron konkurencji i narzędzia SEO

Narzędzia analityczne SEO są niestety kosztowne – często to jednak korzystny zakup. Ahrefs i Majestic pozwalają nam na dość dokładną analizę linków prowadzących do stron konkurencji, a także do wszystkich innych serwisów. Możemy starać się ostrożnie dublować linki prowadzące do stron konkurencji. W ogóle zresztą możemy znajdować w ten sposób ciekawe i wartościowe miejsca w Internecie, na których można zostawić link do naszej strony. Istnieją także bezpłatne narzędzia tego typu, są one jednak mniej użyteczne.

Czego unikać przy zdobywaniu linków?

Jeśli widzimy, że ze strony prowadzi bardzo wiele linków do stron spamerskich (np. reklamujących podejrzane środki farmaceutyczne, hazard i erotykę), zdecydowanie unikajmy pozyskiwania linków z niej. Także nasza strona może być skojarzona przez algorytm Google ze spamem i ukarana. Unikajmy także zbyt szybkiego zdobywania linków: w pierwszych miesiącach wystarczy zdobycie kilkunastu dobrych linków miesięcznie, tempo można przyspieszyć później. Nie zaczynajmy od wielu słabych linków, lepiej rozpocząć od kilku dobrych. Dbajmy też o naturalną proporcję linków dofollow i nofollow: zdobywanie samych linków dofollow mija się z celem, wskazuje wyraźnie algorytmom Google, że linki zdobywane są nienaturalnie.

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here