Kampanie PPC – czym są i jak działają?

0
356
Reklamy PPC na telefonie

W ciągu ostatniego roku wiele firm przeniosło swoją działalność do Internetu. Szukając możliwości promocji swojego biznesu, można natknąć się na kampanie PPC. Ten skrót absolutnie nic Ci nie mówi? Śpieszymy z pomocą! W tym artykule dowiesz się, co to jest kampania PPC, jak działa i kiedy warto ją stosować. Zaczynamy!

Co to jest kampania PPC?

PPC to skrót od angielskiego wyrażenia „Pay Per Click”. Oznacza taki typ płatnej kampanii reklamowej, w której reklamodawca ponosi koszt tylko i wyłącznie za kliknięcie reklamy. Nie płaci natomiast za wyświetlenia. PPC zazwyczaj wykorzystywane są do generowania ruchu na stronie. Warto jednak podkreślić, że nie zawsze musi on kończyć się konwersją, czyli zakupem lub wykonaniem pożądanej przez reklamodawcę akcji. Mimo wszystko kampanie PPC są stosunkowo jednym z najszybszych sposobów na osiągniecie zysków, ponieważ zadowalające efekty można zobaczyć już po kilku dniach. Dla porównania na rezultaty działań SEO trzeba czekać zazwyczaj kilka miesięcy.

Jak działają kampanie PPC?

Sposób działania kampanii PPC teoretycznie jest bardzo prosty. Reklamodawca ustawia reklamy, użytkownik w nie klika, a następnie pobierana jest płatność. W rzeczywistości jest to dużo bardziej skomplikowane, ponieważ poszczególnie etapy zależą od platformy, na której zdecydujesz się wyświetlać swoje kreacje. Do najbardziej popularnych należą Google, Facebook (łącznie z Instagramem i Messengerem) oraz LinkedIn. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak działają kampanie PPC w tych serwisach.

Kampanie PPC w Google Ads 

Nie skłamiemy, jeśli powiemy, że Google Ads jest najpopularniejszą platformą oferującą możliwość stworzenia kampanii PPC. Gdzie wyświetlają się takie reklamy? W kilku miejscach:

  • w sieci wyszukiwania Google, czyli wyszukiwarce Google oraz stronach partnerów; do partnerów Google należą między innymi YouTube, Interia lub Onet;
  • w sieci reklamowej, czyli stronach, które udostępniają swoją powierzchnię Google’owi, aby ten mógł wyświetlić swoje reklamy;
  • w wynikach wyszukiwania w formie listy produktowej; wybrane produkty pojawiają się nad wynikami wyszukiwania oraz w zakładce „Zakupy”;
  • w Mapach Google jako wyniki wyszukiwania, np. hotelu.

W Google Ads reklamodawcy uczestniczą w aukcji. Użytkownikowi wpisującemu daną frazę w wyszukiwarkę pojawia się ta reklama, która otrzyma najlepszą ocenę. Co ma na nią wpływ? Wbrew pozorom nie tylko cena, którą osoba tworząca reklamę jest w stanie zapłacić na pojedyncze kliknięcie. Oczywiście jest ona istotna, jednak ogromne znacznie ma także wynik jakości. Jest to nic innego jak jakość strony, do której kieruje reklama, jej trafność oraz współczynnik klikalności. Cena kampanii PPC w Google Ads w dużej mierze jest zależna od konkurencji. Znacznie więcej zapłacisz, reklamując się na frazę ‘buty sportowe’ niż „czarne buty sportowe dla początkujących”.

Kampanie PPC w Facebook Ads

Facebook Ads jest uważany za najtańszą platformę PPC, w której próg wejścia jest stosunkowo niski. Już za kilkaset złotych miesięcznie można stworzyć dochodowe kampanie dla biznesów lokalnych. Reklamy tworzone przez Facebook Ads wyświetlają się w czterech miejscach:

  • na samym Facebooku, czyli w aktualnościach, kolumnie po prawej stronie i Marketplace;
  • na Messengerze;
  • na Instagramie;
  • w sieci stron i aplikacji partnerskich, które udostępniają swoją przestrzeń Facebookowi.

W Facebook Ads, podobnie jak w Google Ads, cena za kliknięcie będzie zależna od ilości konkurentów, a także jakości przygotowanej reklamy. Jeśli kierujesz użytkownika poza Facebooka i jego aplikacje, upewnij się, że spełniają one wymogi bezpieczeństwa. Jeśli miejsce docelowe zostanie określone przez algorytmy platformy jako niebezpieczne, wówczas Twoje konto może zostać zablokowane.

Kampanie PPC w LinkedIn Ads

System reklamowy LinkedIn Ads jest bardzo podobny do Google Ads i Facebook Ads. Jednak w przeciwieństwie do dwóch poprzednio omówionych platform kreacje reklamowe wyświetlają się tylko w obrębie LinkedIn. Mogą przybrać formę

  • reklam tekstowych;
  • reklam treści sponsorowanych (wyświetlają się one na głównym kanale każdego użytkownika);
  • reklam dynamicznych;
  • reklam w wiadomościach;
  • reklam na wydarzenie.

Warto jednak podkreślić, że ta forma promocji jest najdroższa, choć dla niektórych typów biznesów najbardziej efektywna. 

Zalety i wady kampanii PPC

Niewątpliwą zaletą reklam PPC jest fakt, że reklamodawca płaci tylko i wyłącznie za realne kliknięcia. Jeśli więc reklama zostanie wyświetlona, ale użytkownik nie podejmie żadnej akcji, wówczas nie ponosimy kosztów. Ten typ promocji umożliwia stosunkowo precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, bieżące monitorowanie wyników oraz ciągłe udoskonalanie działań. Jak wspomnieliśmy na początku, efekty kampanii zazwyczaj widoczne są już po kilku dniach. Czy reklamy PPC mają jakieś wady? Oczywiście! Jak każde rozwiązanie. Prawidłowe i efektywne ustawienie promocji wymaga odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia. Warto także podkreślić, że nawet najlepsza kampania PPC nie przyniesie rezultatów, jeśli oferta danej firmy będzie po prostu słaba.

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here