Mobile First Index – czym jest i jak się przygotować?

0
4620
murzyn z telefonem

Mobile First Index stanowi kolejny z kroków w stronę wygody użytkowników wykorzystujących do przeglądania sieci swoje smartfony. Sprawdź, czym jest Mobile First Index i zobacz, jak się do niego przygotować!

Spis treści:

Co to jest Mobile First Index?
Dlaczego Mobile First Indexing pojawia się w Google?
Kiedy Index Mobile First wejdzie w życie?
Jak przystosować stronę do Mobile First Index?
Jak sprawdzić, czy moja strona jest mobile friendly?
Wersja mobilna strony czy responsywna RWD?
Jak Mobile First Index wpłynie na SEO?

Co to jest Mobile First Index?

Na pytanie, co to jest Mobile First Index najlepiej odpowiedzieć dosłownym tłumaczeniem sformułowania. Mobilna wersja strony internetowej staje się numerem jeden dla algorytmów odpowiadających za indeksowanie treści oraz przygotowanie ich rankingu w wyszukiwarce Google. Już teraz powinieneś zmierzyć się z faktami i mitami na temat Mobile First Index!

Fakty o Mobile First Index:

  • Po wprowadzeniu Mobile First Index wersja mobilna strony staje się priorytetowa dla robotów Google.
  • Google będzie wykorzystywać jeden indeks przeznaczony dla urządzeń mobilnych i desktop – tak, jak miało to miejsce do tej pory.

Mity o Mobile First Index:

  • Zmiana wprowadzana jest gwałtownie.
  • W wyszukiwarce powstaną dwa odrębne indeksy – dla wyników mobilnych i tradycyjnych.
  • Google nie będzie indeksowało stron nieprzystosowanych do wersji mobilnej.
  • Mobile First Index to wprowadzenie czynnika rankingowego premiującego strony Mobile Friendly.

Strony zaprojektowane z myślą o Mobile First Index to strony, które w wersji mobilnej są w stanie wyświetlić dokładnie tę samą treść, co w wersji desktopowej. Jeśli więc masz stronę mobilną, która na telefonie wyświetla wszystkie ważne treści, działa szybko i sprawnie to właściwie nie masz się czym martwić.

Dlaczego Mobile First Indexing pojawia się w Google?

Smartfony z roku na rok przejmują coraz większą liczbę codziennych obowiązków. Stały dostęp do Internetu oraz dynamiczny wzrost funkcjonalności sprawił, że używane są wszędzie i niemal do wszystkiego. Dane jasno przemawiają za Mobile First!

  • 53,3% populacji świata korzysta z Internetu przy pośrednictwie telefonów. Jest to wzrost o 8,6 punktu procentowego w porównaniu grudzień 2019 vs. grudzień 2018 (dane Hootsuite, styczeń 2020).
  • 44% populacji świata korzysta z Internetu przy pośrednictwie komputerów. Jest to spadek o 6,8 punktu procentowego w porównaniu grudzień 2019 vs. grudzień 2018 (dane Hootsuite, styczeń 2020).

Nie sposób ukryć, że Mobile First Indexing był dla Google kwestią czasu. Nie od dziś wiemy, że celem algorytmów wyszukiwarki jest dostarczenie wysokiej jakości wyników wyszukiwania, a te powinny być dostosowane do mobile.

Kiedy Index Mobile First wejdzie w życie?

Pierwsze informacje na temat Mobile First Index pojawiły się w 2016 roku. Towarzyszyła im klasyczna dla Google informacja o stopniowym wdrażaniu technologii i prowadzeniu testów. Według informacji podanych przez Google, Mobile First Index wejdzie w życie do końca marca 2021 roku. To szacowana data graniczna, od której do indeksacji wszystkich stron użyta zostanie ich wersja mobilna. Obecnie Mobile First Index jest włączony dla znaczącej część witryn z historią oraz wszystkich nowych serwisów.

Jak przystosować stronę do Mobile First Index?

Najprostszym sposobem na przystosowanie strony do Mobile First Index jest jej wykonanie w technologii RWD bądź poprawienie pojawiających się w gotowym projekcie błędów. Co jeszcze powinieneś zrobić przystosowując stronę do ideksu mobile?

  1. Sprawdź, czy pełna zawartość strony desktopowej wyświetla się w wersji mobilnej. Zrobisz to włączając swoją stronę na swoim telefonie. Możesz także użyć do tego komputera oraz polecenia „zbadaj”, które kryje się pod prawym przyciskiem myszy. Dzięki niemu możesz symulować wygląd strony na różnych urządzeniach. Warto się przyglądnąć jak strona będzie wyglądać na telefonie i czy zawiera wszystkie ważne treści.
  2. Sprawdź prędkość ładowania strony na komputerze i telefonie. Wyeliminuj błędy spowalniające serwis.
  3. Zadbaj o optymalny rozmiar obrazów i multimediów. Zbyt niska rozdzielność utrudni ich odczytywanie. Z kolei zbyt „ciężka” zawartość strony znacząco spowolni wczytywanie witryny. Pamiętaj, że większość urządzeń mobilnych ma dostęp do wolniejszego Internetu niż ten, którym dysponujemy na komputerach.
sprawdzenie wylądu strony na urządzeniu mobilnym
Widok strony w narzędziach dla developera symulujący wygląd strony na smartfornie.

W części przypadków kroki, które należy podjąć przystosowując stronę internetową do Mobile First Index będą pokrywały się z pozostałymi czynnikami rankingowymi. W końcu uzupełniają się one wzajemnie, a mobilne indeksowanie jest tylko jednym z nich. Warto zobaczyć w statystyki swojej strony. Użytkownicy mobilni już teraz to najczęściej ponad 30% odwiedzających stronę internetową, a w niektórych przypadkach ponad 50% odwiedzin strony. Nie warto czekać na Mobile First Index aby dostosować swoją stronę do urządzeń Mobilnych!

Choć elementy takie jak: szybkość ładowania strony, dobry UX z intuicyjnym interfejsem, rozsądne dysponowanie miejscem reklamowym, nie są bezpośrednio powiązane z Mobile First Index, warto o nie zadbać. Użytkownicy odwdzięczą Ci się dłuższym czasem spędzanym na stronie, co jest jednym ze znaków, że witryna dysponuje wartościową treścią.

Jak sprawdzić, czy moja strona jest mobile friendly?

Może się wydawać, że mobile friendly i Mobile First Index to tożsame pojęcia, jednak nie są ze sobą bezpośrednio powiązane. Mobile First Index odnosi się wyłącznie do indeksowania treści strony. Z kolei mobile friendly wiąże się z dostosowaniem interfejsu do urządzeń przenośnych i wygodą użytkowania strony na mniejszych ekranach. W praktyce oznacza to, że strony, które nie są mobile friendly, ale ich treść jest w całości widoczna na ekranach smartfonów, nie stracą po wprowadzeniu Mobile First Index. Przy okazji dyskusji o urządzeniach mobilnych, warto zahaczyć o temat czynnika rankingowego, jakim jest mobile friendly.

Najprostszym, chałupniczym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona jest mobile friendly jest włączenie jej na telefonie bądź tablecie. Jeśli wszystko jest na swoim miejscu, a nawigacja strony jest wygodna, możesz podejrzewać, że technologia radzi sobie z urządzeniami mobilnymi.

Istnieje jednak znacząco lepszy, szybki i dokładny sposób na ocenienie stopnia dostosowania strony internetowej do urządzeń mobilnych. Wystarczy, że skorzystasz z narzędzia przygotowanego przez Google. Wejdź na stronę: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl i wklej jej adres www, który chcesz zweryfikować. W ten sam sposób możesz sprawdzić dowolną witrynę – także tę konkurencyjną.

Wersja mobilna strony czy responsywna RWD?

Skoro mobilna wersja strony dołączyła do czynników mających wpływ na pozycjonowanie, czas wybrać technologię, która przyniesie Ci największe korzyści. Wybierasz pomiędzy:

  1. Odrębną, mobilną wersją strony z przedrostkiem m.nazwawitryny.pl
  2. Stroną internetową w technologii RWD.

Twój wybór powinien paść na tę drugą z możliwości. Responsywna strona internetowa w technologii RWD pozwala zachować jedną wersję strony, która z powodzeniem dopasuje się do rozmiaru każdego z dostępnych urządzeń. Tym samym nie musisz martwić się o rozdzielczości ekranów smartfonów, a nawet o wykorzystanie telewizora do przeglądania sieci. RWD da sobie radę ze wszystkim!

Sięgając po RWD polubisz się z Google, a przy okazji zminimalizujesz ilość pracy – wszelkie zmiany oraz prace serwisowe nadal wykonasz jednokrotnie, a nie dla każdej z wersji z osobna.

Jak Mobile First Index wpłynie na SEO?

Każdy z nas musi mieć świadomość, że Mobile First Index wpłynie na SEO, a z czasem jego wpływ będzie coraz większy. Samo przejście na Index Mobilny nie zmieni w dużym stopniu rankingu Google. Wiąże się ono jednak ze zmianą filozofii i wskazuje kierunek w jakim będzie podążać Google, ustalając kolejne czynniki rankingowe. Ta zmiana filozofii z pewnością odbije się w najbliższych latach na SEO.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Poprzedni artykułGoogle: Anchor tekst linku jest najważniejszy ale treść podstrony linkującej też jest brana pod uwagę
Następny artykułOptymalizacja kampanii Google Ads – jak to się robi?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj