Pozycjonowanie stron internetowych to czynność długotrwała i wymagająca złożonych działań oraz znajomości odpowiednich technik. W wielu kwestiach dotyczących pozycjonowania stron internetowych można posłużyć się pomocnymi narzędziami, które z pewnością nie tylko ułatwiają, ale również przyspieszają wykonywane czynności zmierzające do poprawy pozycji w wyszukiwarce. Ilość i rodzaj stosowanych narzędzi zależy od preferencji pozycjonera oraz od tego, jakie czynności powinny być wykonane z celu poprawy widoczności strony. Poniżej przedstawiamy najczęściej używane narzędzia do pozycjonowania strony internetowej w Google.
Monitorowanie pozycji w wyszukiwarce to podstawa
Stat4seo – monitoring pozycji na własnym serwerze
Monitoring pozycji Stat4seo to narzędzie, które przede wszystkim umożliwia obserwację pozycji poszczególnych słów kluczowych oraz ruch na stronie. Instalacja programu odbywa się na prywatnym serwerze użytkownika. Warto zaznaczyć, że opłata za licencję wynosi 264 zł i jest uiszczana jednorazowo. Poza tym musimy się liczyć z dodatkowym kosztem jakim są serwery proxy, które najczęściej trzeba opłacać co miesiąc. Ich ilość i cena zależy od naszego zapotrzebowania dotyczącego ilości śledzonych fraz. Dzięki temu narzędziu co kilka dni możemy uzyskiwać aktualne raporty dotyczące pozycji, co pozwoli na monitorowanie działań przynoszących poprawię pozycji lub w razie potrzeby wprowadzenie programu naprawczego.
Seostation – monitoring pozycji SaaS
Narzędzie to nie wymaga żadnej instalacji ani konfiguracji. Seostation to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi do monitorowania pozycji strony w Google. Jedyne, co należy zrobić, aby skorzystać z tego programu to rejestracja oraz późniejszy wybór pakietu. Seostation również pozwala na monitorowanie pozycji słów kluczowych oraz pozycji stron konkurencji. W celu korzystania z programu należy opłacać usługę co miesiąc, a koszt najniższego pakietu to 27 zł.
Pozyskiwanie linków to klucz do sukcesu
Stałe pozyskiwanie linków jest niezbędne do utrzymania optymalnej pozycji w wyszukiwarce. Warto zadbać o to, aby linki pochodziły z zupełnie różnych źródeł. Zanim jednak zdecydujemy się na wykorzystanie przedstawionych poniżej narzędzi, musimy mieć pewność, że wykonujemy to w sposób prawidłowy i bezpieczny dla naszej strony internetowej.
WhitePress – platforma do publikacji artykułów sponsorowanych
To jeden z najpopularniejszych narzędzi, jakie wykorzystywane są w świecie SEO. Whitepress znany jest chyba przez wszystkich pozycjonerów. System ten daje możliwość umieszczania artykułów sponsorowanych i eksperckich o dosłownie każdej tematyce. Co ciekawe liczba portali rośnie, co sprawia, że Whitepress również prężnie się rozwija. Jest to bardzo potężna i rozbudowana platforma biorąc pod uwagę polskie warunki. Alternatywą dla niej jest platforma Linkhouse któa również umożliwia publikację artykułów i linków na różnych stronach internetowych. Rozwija ona swoją bazę stron i stała się bardzo dobrym miejscem do zakupu linków.
Analiza konkurencji – niezbędne narzędzia
Monitorowanie działań konkurencji może być bardzo ważne do poprawy swojej pozycji na rynku. To ważny element w działaniach SEO. Porównanie swoich działań na tle konkurencji pozwoli na wdrożenie zmian oraz ocenę aspektów, jakich jesteśmy lepsi lub gorsi.
Semstorm
To baza obecnie najlepiej monitorowanych słów kluczowych, jeżeli chodzi o polską wyszukiwarkę Google. Dzięki Semstorm można oszacować, jakie słowa kluczowe wpływają pozytywnie na pozycję konkurencji w sieci. W końcowym raporcie uzyskać można top10 słów, na których bazuje konkurencja. Podobnym i bardzo popularnym wśród branży SEO narzędziem jest Senuto. Posiada ono również bardzo dobrą bazę słów kluczowych i wiele ciekawych funkcjonalności.
Monitorowanie wzmianek – poszukiwanie szans na linki
Dzięki monitorowaniu wzmianek można dostrzec, czy na innych portalach znajdują się informacje na nasz temat. Często pozyskać można również dodatkowe linki. W przypadku, kiedy inne strony podają jedynie nazwę naszej platformy, warto zwrócić się z prośbą o dodanie linka.
Brand24
Tak naprawdę Brand24 to najskuteczniejsze narzędzie do monitorowania wzmianek na polskim rynku. Pobiera źródła z portali społecznościowych, takich jak Facebook, Google+, czy Twitter. Bardzo szybko wyłapuje wzmianki i pozwala w najtańszym pakiecie na monitorowanie 3 słów kluczowych.
Alerty Google
To darmowe narzędzie, która polega na takich samych działaniach, jak Brand24. Alerty Google pozwalają na śledzenie wzmianek w social mediach. To bardzo dobra propozycja dla osób, które za darmo chcą monitorować wzmianki. Nie warto po Alertach Google spodziewać się zbyt wiele. Ich skuteczności nie można porównać z narzędziami płatnymi ponieważ jest nieporównywalnie słabsza.
Przeglądanie i analiza linków
Dzięki narzędziom służącym do przeglądania linków, można mieć wgląd w linki, które kierują do naszej strony. Dzięki temu można obserwować efekty wszelkich kampanii SEO, która zlecona została freelancerowi lub agencji pozycjonerskiej.
Przykładem takiego narzędzia SEO może być MajesticSEO. Dzięki temu narzędziu można przejrzeć domeny, które linkują do naszej strony oraz jakie linki ze stron i do stron o tematyce większości linków. Alternatywnym narzędziem mającym podobną funkcjonalność jest Ahrefs. Jest to droższa ale i bardziej funkcjonalna alternatywa. Posiada również monitoring pozycji dzięki czemu możemy w łatwy sposób analizować konkurencję.