Reklama w Google za darmo – 6 pomysłów na start

1
8559
Reklama w Google

Czy darmowa reklama w Google jest możliwa? I tak i nie. Jest kilka sposobów, za pomocą których, możemy samodzielnie i za darmo zwiększyć widoczność firmy w Google. Ich wykonanie będzie jednak wymagać czasu i chęci do nauki. Skorzystanie z darmowych pomysłów reklamy w Google to szczególnie dobry pomysł gdy rozpoczynamy promocję swojej firmy w internecie i nie mamy budżetu, który pozwoliłby nam zatrudnić dobrych specjalistów do tego celu. Poza samą reklamą w Google, zdobędziemy też trochę wiedzy, która może okazać się bardzo cenna w przyszłości.

Zacznij od strony internetowej

Podstawą prawie wszystkich działań w reklamie internetowej, jest strona internetowa. Myślę, że warto od niej rozpocząć. Tworzenie stron internetowych jest bardzo popularne i bez problemu znajdziemy kogoś, kto dla nas to zrobi. To jednak wiąże się z kosztami. A co gdy chcemy mieć stronę za darmo?

Możemy stworzyć stronę w Google Bussiness Site. Takie rozwiązanie ma jednak kilka wad, a podstawową z nich to, że strona tworzona jest na adresie należącym Google, który Google może w dowolnym momencie zlikwidować. Jeśli chcemy koniecznie uniknąć kosztów, możemy wykorzystać tymczasowo to rozwiązanie, jednak na dłuższą metę nie jest to optymalne.

Jeśli mamy taką możliwość, warto stworzyć stronę tak, aby była umieszczona na naszej “nazwie” czyli domenie internetowej. Jej wykupienie na pierwszy rok to koszt ok. 10 zł. Stworzenie strony najlepiej powierzyć specjalistom. Jeśli chcemy skorzystać z tańszych możliwości to można skorzystać z narzędzi typu Wix czy Landingi w których możemy łatwo, tanio i samodzielnie stworzyć stronę. Jej utrzymanie nie będzie wiele kosztować. Pomimo, że taka strona www nie będzie w pełni “profesjonalna” to będzie to dobra baza do dalszych działań. Szczególnie dla małych firm.

W każdym wypadku zwróć uwagę aby Twoja strona robiła dobre pierwsze wrażenie oraz była przystosowana na urządzenia mobilne – bo jest to obecnie co czynnik rankingowy dla Google.

Wizytówka w Mapach Google

Prace nad widocznością swojej firmy w Google warto rozpocząć od założenia wizytówki w mapach Google. Mapy Google są bardzo popularne do nawigacji oraz poszukiwania lokalnych firm. Dodanie firmy do map Google jest całkowicie darmowe i jest to jeden z najprostszych sposobów na reklamę w Google za darmo.

Aby dodać tam Twoją firmę, musisz zarejestrować się w Gogole Moja Firma. Po założeniu wizytówki i dodaniu adresu firmy, Google wyśle pocztówkę aby potwierdzić autentyczność danych firmy. Dzięki temu firma będzie mogła być widoczna w Mapach Google dla wszystkich, którzy będą poszukiwać w jej Twojej okolicy produktów i usług. Im więcej i dokładniej uzupełnimy profil w wizytówce tym lepiej. To pomoże zwiększyć widoczność wizytówki naszej firmy.

Gdy nasza wizytówka będzie gotowa, będzie można znaleźć naszą firmę w wyszukiwarce Google oraz na Google Maps.

Darmowe wyniki produktowe w Zakupach Google

Gdy masz sklep internetowy, możesz wyświetlać bezpłatne wyniki produktowe w wyszukiwarce w zakładce “Zakupy Google”. Twoje produkty będą prezentowane tam obok płatnych reklam produktowych. Taka możliwość jest w pełni darmowa dla wszystkich sklepów internetowych i chociaż darmowe wyniki nie będą miały takiej widoczności jak płatne, to warto wykorzystać tą możliwość darmowej reklamy produktów w Google.

Aby to zrobić musisz zarejestrować się w Google Merchants Center i dołączyć do programu darmowych wyników w Zakupach Google. Proces wymaga wykonania kilku kroków, które Google podpowie po rejestracji. Trzeba będzie też przesłać do Google tzw. plik produktowy. Obecnie praktycznie każde oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego umożliwia stworzenie i przesłanie takiego pliku. Twoim zadaniem jest znalezienie informacji o tym, jak to zrobić w Twoim oprogramowaniu. Gdy uda Ci się wykonać cały proces, możesz cieszyć się darmowymi wynikami produktowymi w Zakupach Google.

Optymalizacja strony pod SEO

To co większości osób kojarzy się z darmową reklamą w Google, to darmowe wyniki wyszukiwania. Niestety, te wyniki są “darmowe” tylko w teorii. Znalezienie się na wysokich pozycjach w praktyce wymaga najczęściej różnych działań tzw. pozycjonowania i często sporych inwestycji. Są jednak działania, które możesz zrobić samodzielnie aby Twoja strona była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Jakie to działania?

Stworzenie dedykowanych podstron dla każdej usługi lub produktu

Jeśli oferta Twojej firmy nie jest dokładnie opisana na stronie internetowej, to musisz to naprawić aby walczyć o pozycje w wyszukiwarce. Podstawą pozycjonowania jest treść na stronie internetowej. Aby nasza treść była dobrze widoczna, najlepiej stworzyć dedykowane podstrony dla każdej usługi czy produktu. To pomoże Google lepiej zrozumieć stronę internetową i zwiększy nasze szanse na pojawienie się w Google. Zawsze warto trzymać się zasady: 1 produkt / usługa = 1 podstrona.

Tytuły SEO dla podstron

Powinniśmy zawsze uzupełniać tytuły SEO dla wszystkich podstron na naszej stronie. Tytuł SEO to tag HTML <title> strony internetowej. Jego uzupełnienie jest najczęściej możliwe za pomocą oprogramowania, na którym mamy postawioną stronę www. Taki tytuł powinien być unikalny dla każdej podstrony i powinniśmy tam umieścić to, co znajduje się na dalej podstronie. Z naciskiem na hasła, jakich używają nasi klienci aby określić nasza usługę lub produkt. Jeśli świadczymy usługę w jakimś konkretnym mieście czy dzielnicy, warto je również umieścić w tytule.

Treści na stronie

Podstawą pozycjonowania są treści. Dobrze gdy na naszej stronie mamy sporo unikalnej treści, związanej z działalnością naszej firmy. Należy opisać dokładnie co oferujemy i jak wykonujemy nasze usługi. W takiej treści powinny naturalnie występować słowa, których klienci używają do określenia naszej usługi czy produktów. Postaraj się aby treść dobrze się czytało i aby zawierała nagłówki. To będzie solidną podstawą do pozycjonowania naszej strony www.

Teksty alternatywne w obrazkach

Jeśli mamy stronę, na której znajduje się sporo zdjęć to możemy je opisać za pomocą tekstów alternatywnych. W zależności od technologi, jaką wykonaliśmy stronę, będziemy je mogli uzupełnić przy dodawaniu lub edycji każdego obrazu na stronie. Warto to robić opisując zawartość danego obrazka, najlepiej słowami, jakich klienci mogliby użyć do wyszukania tego typu zdjęć.

Blog firmowy na stronie internetowej

Kolejnym darmowy, chociaż dość pracochłonnym sposobem na promocję firmy w Google jest prowadzenie bloga. Taki blog powinien skupiać się na rozwiązywaniu problemów grupy docelowej osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane naszą ofertą. Powinniśmy opisywać rozwiązania i trafiać tam, gdzie nasz produkt lub usługa są rozwiązaniem problemów. Zdobywając zainteresowanie odbiorców możemy pozyskać wartościowych klientów.

Linkowanie do strony firmowej zwiększa widoczność w wyszukiwarce Google

Poza treściami, głównym czynnikiem rankingowym organicznych wyników wyszukiwarki Google są linki z innych stron internetowych. Dzięki temu, że do naszej strony prowadzą linki, Google rozumie, że nasza strona jest popularna i wartościowa. Zanim jednak pomyślimy o kupnie dużej ilości linków warto wiedzieć, że nie każdy link pomaga, a czasami linki mogą też szkodzić. Musimy zdobywać tylko dobre, wartościowe linki. Jak je zdobywać? Jest na to kilka sposobów:

Poproś znajomych, którzy mają stronę internetową

Jeśli masz znajomych prowadzących firmę lub blog, poproś ich o link do Twojej strony. Tego typu linki są bardzo wartościowe. Zdecydowanie bardziej, niż każdy inny z poniższych sposobów. Jeśli więc mamy tego typu możliwości to koniecznie z nich skorzystajmy.

Jeśli jednak pula znajomych nam się wyczerpie, musimy skorzystać z bardziej uniwersalnych metod zdobywania linków.

Zarejestruj firmę w katalogach firm

Jednym ze sposobów zdobywania linków jest rejestracja strony w katalogach firm. Warto jednak wziąć pod uwagę tylko najlepsze katalogi firm w Polsce. Dobrym pomysłem jest też skorzystanie z lokalnych katalogów firm w Twoim mieście. Wiele z nich będzie darmowych, a czasami przyjdzie Ci za nie zapłacić niewielkie kwoty. Gdy cena umieszczenia firmy w katalogu wynosi kilkadziesiąt lub kilkaset złotych to najczęściej nie warto tego robić.

Udzielaj się na forach internetowych

Kolejnym sposobem pozyskania linków jest obecność na forach internetowych. Czy to branżowych czy lokalnych. Często posiadając tam profil będziemy mogli umieścić link w profilu, stopce czy różnych rozmowach na forum, w których będziemy brać udział.

Dodaj stronę do serwisów ogłoszeniowych

Spora liczba lokalnych serwisów ogłoszeniowych umożliwia dostanie strony za darmo lub za niewielką opłatą. W takich ogłoszeniach bardzo często możemy zamieścić link do strony, a samo ogłoszenia stanowi dodatkową wartość dla naszej firmy. Tutaj również dobrym pomysłem są lokalne serwisy ogłoszeniowe.

Kupon promocyjny Google Ads

Pomimo, że ten sposób reklamy nie jest całkowicie darmowy, to warto wspomnieć, że każda firma ma możliwość uzyskania kuponu promocyjnego na darmową kwotę do wykorzystania na reklamy płatne w Google Ads. Kupon ten to najczęściej kwota 250 zł lub 375 zł. W przypadku otrzymania takiego kuponu, warunkiem przyznania kwoty promocyjnej jest w pierwszej kolejności wydanie 100 zł lub 375 zł na reklamy w pierwszym miesiącu kampanii reklamowej, po to aby w 2. miesiącu skorzystać z środków promocyjnych.

Jeśli szukamy tańszej możliwości to optymalny będzie kupon 100+250 zł. Po wydaniu 100 zł, otrzymamy darmowe 250 zł na reklamy. W zależności od ceny za kliknięcie, możemy w ten sposób uzyskać od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy kliknięć do strony. A to już całkiem dobra ilość aby sprawdzić czy inwestycje w tego typu reklamę mogą być dla nas dobrym sposobem na start w biznesie.

Kupony są rozdawane przez Google i nie ma jednego sposobu na ich uzyskanie. Często można spotkać reklamy Google dotyczące skorzystania z Google Ads, które udostępniają nam możliwość skorzystania z kuponu. Do kuponów mają dostęp też specjaliści Google.

Inne sposoby darmowej reklamy w internecie

Na koniec warto dodać, że pomimo, że Google jest jednym z najlepszym miejsc, w którym warto reklamować swoją firmę, to nie jest to jedyne miejsce. Jeśli szukamy darmowych możliwości pozyskania klientów to powinniśmy zwrócić też uwagę na Social Media oraz YouTube. Są to miejsca, które cały czas zyskują na popularności i drzemie w nich spory potencjał.

Podsumowanie

Powyższe sposoby to świetny sposób na start dla naszej firmy w internecie i pozyskanie nowych klientów. Reklama w Google za darmo jest możliwa ale też ograniczona. Gdy wykorzystamy potencjał darmowych metod, musimy poszukać płatnych opcji. Tak jak poza internetem, tak i w internecie, aby uzyskać konkretne efekty w biznesie, potrzebne są inwestycje. To ile może kosztować płatna reklama w Google, będzie zależeć od naszego biznesu i konkurencji, a także sposobu promocji. Inwestycje te w przypadku reklamy w Google można skupić na Google Ads lub pozycjonowaniu. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Warto poznać je bliżej, aby zobaczyć, co będzie dla nas lepszą możliwością.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
Poprzedni artykułReklama elastyczna Google Ads (Displayowa i w wyszukiwarce) – jak działa i jak ją tworzyć?
Następny artykułKampanie PPC – czym są i jak działają?
Grzegorz Czajkowski
Specjalista SEO i Google Ads. Od 2012 roku związany z reklamą w Google.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj