Jak działają i ile kosztują reklamy na YouTube?

0
7759

Jak podaje serwis YouTube, miesięcznie z jego zasobów korzysta blisko 1,5 miliarda użytkowników. Nie ma więc wątpliwości, że tak duża społeczność w jednym miejscu w Internecie daje niemal nieograniczone możliwości reklamodawcom. Potencjał marketingowy platformy został dostrzeżony już we wczesnych latach jej działalności, kiedy w serwisie zaczęto wyświetlać pierwsze reklamy. Obecnie krótkie wideo przed filmem może dystrybuować niemal każdy przedsiębiorca na świecie. Dowiedz się, jak reklamować się w YouTube i ile kosztuje prowadzenie kampanii w serwisie.

Reklamy na YouTube – jak zacząć? 

Zacznij od filmu

Rozpoczęcie przygody z marketingiem na platformie YouTube jest proste, ponieważ wymaga jedynie stworzenia krótkiego filmu reklamującego określoną działalność lub produkt i przesłania go do YouTube. Dobrze jeśli długość filmu mieści się w granicach 30-60 sekund ponieważ takie filmy są z reguły najskuteczniejsze. Pozostawienie filmu samemu sobie jednak najczęściej nie wystarczy aby przekaz dotarł do naszych potencjalnych klientów. Do tego przyda się płatna reklama.

Wyświetlanie reklam na YouTube

Aby włączyć “YouTube Reklamy” musimy mieć przygotowany film reklamowy, który wrzucimy na serwis YouTube. Warto na początek też wiedzieć, że za prowadzenie kampanii w serwisie odpowiedzialna jest firma Google, jako sieć zrzeszająca między innymi platformę YouTube z innymi stronami internetowymi.

Aby zacząć wyświetlać reklamy trzeba zarejestrować się na platformie reklamowej Google Ads z poziomu której możemy skonfigurować reklamę wideo. Przy małych kampania i kilku godzinach wolnego czasu powinno się nam udać samodzielnie skonfigurować kampanię wideo na YouTube. Innym wyjściem jest zgłoszenie się do specjalisty, który zrobi to za nas.

Do kogo trafi reklama wideo?

Reklamodawca decydujący się na prowadzenie kampanii w YouTube sam określa, do kogo trafiać będzie stworzony przez niego materiał, a także jaki budżet przeznacza na swoje przedsięwzięcie. Na podstawie wybranych kryteriów stworzona reklama wyświetlana jest w serwisie określonej grupie docelowej. Może mieć ona charakter globalnej lub lokalnej kampanii, skoncentrowanej na wąskiej lub szerokiej grupie odbiorców. Mówiąc ściślej, to od reklamodawcy zależy, na jakich odbiorcach zależy mu najbardziej. W czasie konfigurowania swojej kampanii określa on wiek swoich odbiorców, ich płeć, zainteresowania, a nawet status społeczny. Na bazie danych, jakimi dysponuje YouTube, stworzona reklama pokazywana jest w miejscach wskazane przez reklamodawcę.

Poza określeniem docelowych odbiorców mamy też możliwość określenia czy chcemy aby nasze reklamy pojawiały się w trakcie filmów (tzw. kampanie InStream) czy też zależy nam na tym aby reklamy pojawiały się w wyszukiwarce YouTube (tzw. kampanie Discovery).

Kiedy płacimy za reklamę

Jak podkreśla zespół odpowiedzialny za obsługę reklamodawców w serwisie YouTube, zleceniodawcy płacą jedynie wówczas, gdy ktoś obejrzy przygotowaną przez nich reklamę przez co najmniej 30 sekund lub zdecyduje się w nią kliknąć. W przeciwnym razie krąży ona w serwisie zupełnie za darmo. Taka forma reklamy nazywana jest fachowo: “YouTube TrueView” lub “YouTube TrueView for Action”.

Część z przychodów osiągniętych z wyświetlania reklam trafia do twórców filmów, przed którymi reklamy są wyświetlane. W Polsce stanowi to jednak niewielki procent ogólnych przychodów dla twórców – kanał generujący blisko 27 000 wyświetleń miesięcznie może liczyć na wypłatę 77 złotych z Google Ads. Ile w tego typu przedsięwzięcie musi zainwestować reklamodawca?

Koszt reklamy w YouTube

Szczegółowych danych na temat kosztu kampanii reklamowych w YouTube trudno szukać w ich serwisie. Enigmatyczne informacje na temat zapłaty za usługę dopiero w momencie interakcji z odbiorcami reklam nie stanowią wartościowych danych dla reklamodawców. Zagłębiając się w temat i szukając informacji pochodzących od osób faktycznie korzystających z tego typu usług pokazują, że koszt kampanii reklamowych w YouTube potrafi pozytwynie zaskoczyć. Zgodnie z danymi przekazywanymi przez serwis reklamodawca płaci jedynie za obejrzaną reklamę (co najmniej 30 sekund). Każda treść, która trafi do odbiorcy poniżej tego czasu nie generuje kosztów dla zleceniodawcy.

Ile kosztuje reklama na YouTube?

Reklamy w serwisie YouTube są o wiele tańsze, niż tradycyjne reklamy telewizyjne, a przede wszystkim trafiają tylko do tych odbiorców, na których zależy reklamodawcy. Koszt ponoszony w związku z obejrzeniem reklamy przez odbiorcę to od kilku do kilkudziesięciu groszy.

koszt przykładowej kampanii reklamowej na YouTube
koszt przykładowej kampanii reklamowej na YouTube

Najczęściej stosowaną praktyką jest ustalanie indywidualnego budżetu kampanii przez reklamodawcę, czyli ceny, jaką jest on w stanie zapłacić dziennie za wyświetlanie jego reklam w serwisie. Dzienny koszt może wynosić jedynie 10 zł!

Analiza efektów reklamy wideo w YouTube

Jednakże samo przygotowanie reklamy, ustalenie grona odbiorców i jej dystrybuowanie nie jest gwarancją sukcesu. Reklamodawca powinien skupić się także na monitorowaniu efektywności promowanego materiału. Pomagają w tym specjalne statystyki, udostępniane twórcom przez Google Ads. Mogą oni sprawdzać, jak dużo odbiorców zdecydowało się na obejrzenie materiału do końca, a także w jakim stopniu reklama utrzymywała ich uwagę. Dane te pozwalają zbierać informację na temat tego, czy dystrybuowany materiał na pewno cechuje się treściami atrakcyjnymi dla odbiorców. W przeciwnym razie warto zdecydować się na zmiany – skracanie filmu, zmianę tytułu, czy zwężenie grona odbiorców.

Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez serwis, rozpoczęcie kampanii reklamowej w YouTube nie jest trudne. Posiadając odpowiedni materiał wystarczy ustalić grono odbiorców oraz preferowany budżet i czekać na informację zwrotną ze strony potencjalnych klientów. Ponad miliardowe grono użytkowników YouTube stanowi ogromny potencjał reklamowy, którego nie wolno lekceważyć. Zwłaszcza, że dystrybuowanie kampanii reklamowej w YouTube wiąże się często z niższymi kosztami, niż promowanie jej w innych środkach przekazu.

Pamiętajmy jednak, że kampania na YouTube nie jest kampanią, która wywołuje natychmiastową reakcję. Nie możemy reklamę na YouTube oceniać w taki sam sposób jak inne rodzaje reklam. Potrzeba cierpliwości aby przyniosła ona efekty. A same efekty są tym lepsze im lepszy, ciekawszy i bardziej dostosowany do odbiorcy i naszego produktu przekaz reklamowy.

Dla kogo reklama wideo w YouTube?

Niska cena i atrakcyjny format reklamy wideo w YouTube sprawia, że praktycznie każdy rodzaj biznesu może czerpać korzyści z reklamowania się w tym serwisie. Są jednak szczególne przypadki w których warto się tam reklamować. Są nimi:

  • Firmy posiadające skomplikowany model biznesowy. Podzielenie się historią może bardzo skutecznie pomóc zrozumieć potencjalnym klientom korzyści z danego rozwiązania.
  • Skomplikowane produkty, których działanie ciężko zrozumieć opowiadając o nich, a za pomocą filmu można w kilku chwilach pokazać ich działanie i atuty.
  • Nowe produkty. YouTube jest świetną drogą do zwiększenia świadomości istnienia danego rozwiązania.
  • Skomplikowany i długi proces zakupowy. Dzięki edukację klienta można skutecznie zwiększyć szansę zakupu. A wideo jest z pewnością najlepszą formą przekazu w tej sytuacji.
No votes yet.
Please wait...
Poprzedni artykułNa czym polega tworzenie i budowa zaplecza SEO?
Następny artykułOptymalizacja strony pod Google – co to jest i jak to się robi?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj