Jedną z doskonale znanych i skutecznych form pozycjonowania strony internetowej jest własne zaplecze SEO. Nie każdy jednak wie, jak skutecznie stworzyć takie zaplecze oraz jak wykorzystać je do linkowania i promocji własnej strony internetowej. Jednak nic straconego. Z tego artykułu dowiesz się jak stworzyć wartościowe zaplecze SEO oraz jak ustrzec się najczęściej popełnianych błędów. Zanim opiszemy na czym polega budowa zaplecza SEO opiszmy po krótce co rozumiemy pod tym pojęciem. Co to jest zaplecze SEO?
Co to jest zaplecze SEO?
Nie jest tajemnicą, że do pozycjonowania stron używa się linków. Konkretnie chodzi o linki umieszczone na różnych wartościowych stronach, które prowadzą do naszej strony internetowej. Czasami te linki możemy zdobywać ze stron publicznie dostępnych np. forów internetowych ale w pewnych sytuacjach dobrym pomysłem będzie specjalne stworzenie kilku (lub większej ilości) stron, które będą linkować do naszej strony firmowej. Te dodatkowe strony – stworzone najczęściej na potrzeby pozycjonowania – nazywamy właśnie zapleczem SEO.
Zaplecze SEO, zaplecza pozycjonerskie lub zaplecze do pozycjonowania to po prostu strony internetowe (strony zapleczowe) stworzone w celu pozycjonowania innych stron.
Zaplecze pozycjonerskie ma różną postać. Czasami jest to blog firmy postawiony na osobnej domenie, czasami blogi tematyczne nawiązujące do naszej branży lub naszego produktu, bywają też fora internetowe lub katalogi firm. Możliwości są różne i wszystko zależy od pomysłu, celu i budżetu.
Czasami budowanie zaplecza wspiera nie tylko pozycjonowanie stron docelowych ale również ściąga użytkowników i działa jako dodatkowa reklama w wynikach wyszukiwania Google. Możemy użyć własnego zaplecza aby robić content marketing, który przekłada się na rozpoznawalność firmy oraz realnych klientów.
Czy warto tworzyć własne zaplecze?
To czy warto tworzyć zaplecze pozycjonerskie zależy od naszej sytuacji. Zaplecze to sposób na mocne linki i dodatkowe możliwości pozyskania użytkowników na swoją stronę. Jest to także spory wydatek i wymaga ono sporo czasu. Bez wątpienia nie każdy powinien tworzyć zaplecze. Czasami łatwiej i taniej skorzystać z innych metod pozyskiwania linków. Jeśli jednak potrzebujemy mocy, mamy czas, pieniądze i trochę umiejętności technicznych to zaplecze SEO jest opcją wartą uwagi.
Na czym polega tworzenie zaplecza SEO?
Na początku budowy zaplecza należy wspomnieć, że dobre i wartościowe zaplecze SEO nie wygląda jak zaplecze. Pozwala to ustrzec się wpadnięcia w filtr lub nałożenie bana na pozycjonowaną stronę internetową. Nowoczesne zaplecze pozycjonujące to nie tzw. śmieciowe blogi i strony internetowe linkujące miedzy sobą to wartościowe serwisy wnoszące przydatne dla internautów treści związane z reklamowaną stroną lub sklepem internetowym.
Jak zbudować zaplecze SEO? Tworzenie zaplecza SEO powinniśmy zacząć od wybrania strategii oraz formy promowania i linkowania poszczególnych stron naszego zaplecza. Jedną z bardziej popularnych struktur zaplecza SEO jest piramida. Składa się ona ze stron i blogów różnego poziomu. Do najniższego poziomu zaliczamy strony, które oferują treści najmniej wartościowe, czyli tzw. precle. Nie powinniśmy jednak stawiać na treści bardzo niskiej jakości, a na teksty sensowne i w miarę możliwości dobrze napisane stylistycznie i merytorycznie. Im wyższy poziom naszej piramidy, tym jakość stron oraz treści powinna być wyższa. Na samym szczycie piramidy znajduje się nasza pozycjonowana strona.
W ostatnich latach jednak coraz częściej odstępuje się od popularnych struktur zaplecza SEO na rzecz dobrych jakościowo blogów firmowych oraz stron promujących firmę i jej stronę. Najnowsze algorytmy Google wychwytują linkowanie ze stron słabych jakościowo, co sprawia, że tworzenie typowego zaplecza SEO mija się z celem. Zdecydowanie lepiej stworzyć kilka-kilkanaście stron wysokiej jakości z których nie będziemy bać się linkować bezpośrednio do naszej strony docelowej.
Jak wygląda nowoczesne zaplecze SEO?
Wspomniana wcześniej piramida należy już do przeszłości, jednak jest doskonałym przykładem obrazującym działanie oraz tworzenie zaplecza pozycjonującego. Nowoczesne zaplecza, to np. grupy blogów eksperckich i firmowych. Bardzo często strony wchodzące w skład zaplecza oferują tak samo wysoki poziom treści, jak strona przez nie promowana.
W zapleczu SEO najważniejsza jest treść, a dokładniej jej wysoka jakość. Takie zaplecze niekoniecznie musi linkować bezpośrednio do strony docelowej, chociaż jest to jak najbardziej wskazane. Strona wchodząca w skład zaplecza może także odgrywać rolę składnika budującego świadomość marki wśród klientów.
Budowa zaplecza SEO – jak to zrobić?
Domeny i hosting pod zaplecze
Budowa zaplecza SEO rozpoczyna się najczęściej od wykupienia kilku domen internetowych oraz stworzenia w nich merytorycznych stron internetowych tematycznie połączonych z pozycjonowaną przez nas stroną www. Dobrym wyborem będzie wykupienie hostingu oferującego kilka, a nawet kilkanaście adresów IP w różnych klasach. Mechanizmy wyszukiwarki Google promują strony, które linkowane są z różnych klas adresowych. Jeżeli nie stać nas na tego typu wydatek, to możemy zdecydować się na wykupienie kilku niewielkich hostingów w różnych firmach, co zapewni nam różnorodność adresów IP. Warto tutaj dodać, że według najnowszych praktyk szerokim łukiem należy omijać popularne “hostingi SEO”, które poprzez tzw. złe sąsiedztwo mogą zmniejszyć moc naszego zaplecza.
CMS
Najłatwiejszym w obsłudze systemem CMS, z którego bardzo często korzystają osoby tworzące zaplecze, jest WordPress. Pozwala on na łatwą modyfikację treści oraz szybkie aktualizacje, oraz instalację dodatkowych wtyczek przydatnych podczas pracy z zapleczem.
Wygląd i grafika stron zapleczowych
Decydując się na budowę zaplecza, powinniśmy wziąć też pod uwagę funkcjonalność tworzonych stron wchodzących w jego skład. Z uwagi na to, ważne jest dobranie różnorodnych i atrakcyjnych wizualnie szablonów graficznych. Korzystając z WordPressa mamy do dyspozycji bogatą bazę darmowych szablonów z których możemy stworzyć ładne i funkcjonalne strony bez potrzeby korzystania z usług grafika czy umiejętności kodowania.
Treści na zaplecze
Najważniejszym elementem naszego zaplecza powinien być content. To on odpowiada za jego jakość oraz pozwala promować naszą stronę docelową. Jego tworzeniem możemy zająć się samodzielnie lub też zlecić to np. na jednym z portali oferujących usługi tworzenia treści. Oczywiście stawiamy na najwyższą jakość tekstów, które wzbogacamy o grafiki podnoszące atrakcyjność naszej zapleczówki. W zapleczu ważne jest także odpowiednie linkowanie i jego różnorodność. W dobrej jakości zapleczach nie powinniśmy przesadzać z ilością odsyłaczy. Stawiamy na ich konkretny przekaz, a nie na nachalne reklamowanie i linkowanie.
Tematyka i frazy kluczowe na zapleczu
Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że przy tworzeniu treści na zaplecze warto skupić się na konkretnej tematyce. Najlepiej jeśli będzie to tematyka odpowiadająca stronie, którą chcemy pozycjonować za pomocą takiego zaplecza. Tematyczna treść doda autorytetu naszej stronie zapleczowej, a przy okazji będzie znacznie skuteczniej “sprzedawać” gdy uda nam się ściągnąć użytkowników na naszą stronę zapleczową.
Warto jest zadbać o to aby artykuły na stronie zapleczowej były zoptymalizowane pod Google. Dokładnie tak samo, jak to robimy przy naszej stronie docelowej. Obecność fraz kluczowych na których nam zależy może dodatkowo wzmacniać moc linków z zapleczówki.
Jak zwiększyć moc zaplecza?
Zwiększenie mocy zaplecza wiąże się z regularnym obserwowaniem algorytmu Google i pozycjonowaniu naszych stron w taki sposób, jakby były naszymi stronami docelowymi. Algorytm Google się zmienia i tak samo powinna zmieniać się nasza taktyka. Poniżej kilka najważniejszych porad, które obecnie są ważne aby nasze zaplecze posiadało moc.
Rozwój zaplecza przez regularne publikowanie nowych treści
Rozwój zaplecza jest bardzo ważny i często stworzenie zaplecza to często dopiero początek drogi. Dodając do niego regularnie nowe treści możemy zwiększać jego moc i widoczność w Google.
Podlinkowanie zaplecza
Jednym z bardziej skutecznych sposobów zwiększenia mocy linków prowadzących ze stron zapleczowych jest ich podlinkowanie. Zdobywając linki do stron zapleczowych sprawiamy, że mają one większą moc SEO, a co za tym idzie – linki z tych storn są mocniejsze. Zdobywanie linków do stron zapleczowych przypomina zdobywanie linków do naszej strony docelowej, z tym, że tutaj możemy pozwolić sobie na trochę większą swobodę i ryzyko.
Social Media
W nowoczesnych zapleczach SEO warto również zadbać o linkowanie z popularnych portali społecznościowych. Nie jest to konieczne ale na pewno popularny profil na jednym z nich może być doskonałym dopełnieniem naszego zaplecza pozycjonującego. Z social media korzysta miliony osób na całym świecie. Jest to doskonałe i co najważniejsze darmowe narzędzie, które pozwoli nam na dotarcie do tysięcy odbiorców oraz skierowanie ruchu na naszą główną domenę, oraz domeny wchodzące w skład zaplecza. Tutaj także warto zadbać o dobrą jakość treści oraz ciekawe i intrygujące grafiki.
Monitoring efektów
Monitoring skuteczności naszego zaplecza jest konieczny, jeśli myślimy o nim długoterminowo. Co prawda nie da się zmierzyć bezpośrednio mocy linków wychodzących jednak możemy mierzyć naszą widoczność w Google oraz inne informacje SEO, a co za tym idzie ocenić pośrednio jak nasze zaplecze jest widziane i oceniane. To co warto mierzyć to np.:
- ilość fraz w top3/10/50/100
- pozycje istotnych dla nas fraz kluczowych
- ilość domen linkujących do stron zapleczowych
- parametry z narzędzi SEO (Trust Flow/Citation Flow/Domain Rating lub cokolwiek innego w zależności od używanych narzędzi)
Podsumowanie
Budując zaplecze do pozycjonowania powinniśmy unikać:
- niskiej jakości treści oraz odpychających wizualnie szablonów graficznych
- zbyt dużego linkowania ze stron wchodzących w skład zaplecza
- linkowania z jednego adresu IP
- szablonowego podejścia do tematyki tworzenia zaplecza pozycjonującego
Skuteczne zaplecze SEO zawiera:
- strony z ciekawą i unikalną treścią wysokiej jakości, która zainteresuje czytelnika
- różnorodność w przekazie m.in. infografiki, filmy wideo
- różnorodność adresów IP oraz skryptów CMS, z jakich linkujemy
Najprościej rzecz ujmując, nowocześnie zaprojektowane i wdrożone zaplecze pozycjonujące to takie, które nie wygląda jak zaplecze, a strony wchodzące w jego skład mogą istnieć samodzielnie i zainteresować użytkowników internetu ciekawą treścią, która jest tematycznie powiązana ze stroną pozycjonowaną, ale niekoniecznie musi bezpośrednio ją reklamować. Może w subtelny sposób wspominać np. o ofercie danej firmy lub odpowiadać na pytania naszych potencjalnych klientów.
Doskonałym dopełnieniem naszego zaplecza oraz wszystkich działań marketingowych w sieci będzie stworzenie bloga firmowego np. jako subdomena strony głównej. Taki blog może poruszać tematy związane z zainteresowaniami naszych klientów, odpowiadać na ich pytania i jednocześnie linkować do oferty lub podstron serwisu głównego.