Ile kosztuje reklama w Google?

1
3563
ile kosztuje reklama w google

Ile kosztuje reklama w Google i dlaczego jest tak ważna? Bo to od niej w dużej mierze zależy powodzenie biznesu w sieci. Internauci często zaczynają swoje surfowanie po sieci właśnie od wpisania w wyszukiwarkę pożądanego hasła. W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google. Ranking wyszukiwarek w Polsce w ostatnim roku (Marzec 2019 – Marzec 2020) wykonany przez StatCounter Global Stats przedstawia ogromną przewagę wyszukiwarki Google nad jej konkurencją.

  • Google – 97,56%
  • bing – 1,41%
  • Yahoo! – 0,54%
  • MSN – 0,18%
  • DuckDuckGo – 0,12%
  • YANDEX RU – 0,04%

Nic więc dziwnego, że reklama w wyszukiwarce stała się tak popularna, współcześnie prawie każdy biznes jest obecny w sieci. A surfowanie po sieci zaczynamy właśnie od wyszukiwarki.

Możliwości reklamy w Google

Istnieją dwa typy wyników wyszukiwania w Google: wyszukiwanie płatne (ang. Paid search) oraz wyszukiwanie organiczne (ang. Organich search). Reklamy płatne, czyli Google Ads pojawiają się na samej górze wyników Google i są oznaczone jako reklama. Poniżej przedstawiamy przykład reklamy płatnej.

Źródło: Wyszukiwarka Google

Drugim rodzajem jest wyszukiwanie organiczne. Wydawać się może, że ten rodzaj wyszukiwania jest bezpłatny, lecz żeby znaleźć się na samej górze wyników organicznych w Google, firmy zlecają tzw. pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki temu dana firma ma większe szanse, aby wyświetlać się na samej górze wyników, a nie na trzeciej lub czwartej stronie. Rywalizacja o najwyższe pozycje między firmami jest zacięta. Poniżej przedstawiamy przykład wyszukiwań organicznych na zapytanie: “buty adidas”.

Źródło: Wyszukiwarka Google

Google Ads

Google Ads jak sama nazwa wskazuje, jest to program reklamowy firmy Google. Dzięki któremu mamy możliwość reklamowania towarów oraz usług. Szczególną zaletą tego rodzaju reklamowania się jest przede wszystkim szybkość jej uruchomienia, tworzymy konto na stronie: https://ads.google.com/ i od razu możemy reklamować swoje usługi lub firmę. W kampanii Google Ads płacimy jedynie za wyniki. Reklama Google Ads widoczna jest, dopóki jest opłacana, to znaczy, że gdy wyczerpie się budżet na reklamy, reklama automatycznie przestaje wyświetlać się.

Rodzaje reklamy w Google Ads:

Najpopularniejszymi formami reklamy są:

  • tekstowa w sieci wyszukiwania,
  • graficzna w sieci reklamowej Google,
  • produktowa w Zakupach Google,
  • wideo w Youtube.

Google Ads jest obecnie najbardziej zaawansowanym systemem, który służy do obsługi reklamy internetowej przystępnym dla każdego użytkownika. Na ten system składa się wiele narzędzi, które wykorzystywane są do tworzenia, zarządzania i weryfikacji reklamy. Na szczególną uwagę zasługuje system personalizacji reklam, co ułatwia kierowanie reklam na odpowiednich użytkowników.

Nie wystarczy jedynie utworzyć konto i włączyć reklamy, warto pamiętać o kilku czynnikach, bez których nasza reklama nie będzie efektywna. Skuteczność oraz sukcesywność kampanii reklamowej określa przede wszystkim:

  • Sprecyzowanie celu kampanii,
  • Określenie grupy odbiorców,
  • Wybór odpowiednich słów kluczowych związanych z działalnością,
  • Wybór lokalizacji,
  • Określenie budżetu kampanii,
  • Sformułowanie reklamy o odpowiedniej treści,
  • Kierowanie na odpowiednią stronę docelową.

Pozycja reklamy sponsorowanej zależy od rankingu reklamy, którym kieruje się Google. Ranking obliczany jest dla każdej z reklam, która uczestniczy w aukcji. Jego wynik ustala pozycję reklamy oraz stwierdza to, czy dane reklamy będą się wyświetlać. Przeważnie reklama o najwyższym rankingu reklamy wyświetla się na najwyższej pozycji. Ranking reklamy zależy od:

  • Ustalonej stawki za kliknięcie w reklamę,
  • Jakości reklam oraz strony docelowej, na którą trafia użytkownik,
  • Progu rankingu reklamy,
  • Wyszukiwania wykonanego użytkownika,
  • Przewidywanego działania rozszerzeń reklam.

Ważnym czynnikiem jest również to, jak wyglądają nasze reklamy, powinny wyświetlać się na odpowiednie słowa kluczowe i zachęcać użytkowników do kliknięcia w nie. Na efektywność reklamy tekstowej mają wpływ dwa główne czynniki:

Atrakcyjność przekazu reklamowegoTreść linku, ciekawy opis, zachęcający do kliknięcia.
Odpowiedni dobór słów kluczowych.Dobór słów kluczowych w taki sposób, aby reklama była emitowana w miejscach i czasie najlepiej dopasowanym do potrzeb klienta.

Pozycjonowanie

Wyniki organiczne, w wyszukiwarce Google to efekt pozycjonowanie danych stron internetowych. Wyniki organiczne wyświetlone przez wyszukiwarkę tworzone są na podstawie algorytmu Google. Algorytm ten ocenia jakość strony internetowej oraz jego stopień zgodności ze wpisanym przez użytkownika słowem kluczowym (hasłem) oraz szereguje strony znajdujące się w indeksie wyszukiwarki według oceny będącej połączeniem kilkuset czynników.

Algorytm wyszukiwarki stosuje wiele czynników, które mają na celu określenie pozycję strony internetowej na daną frazę, a dokładne wymogi i reguły dotyczące działania algorytmu są objęte tajemnicą. Istnieją jednak sposoby i wskazówki, jak powinna wyglądać strona dla lepszego indeksowania i pozycjonowania w wyszukiwarkach. Działania, które mają na celu podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, nazywają się SEO (Search Engine Optimization).

Kluczowymi czynnikami, o które musimy zadbać, aby nasza strona wyświetlała się na górze wyników, jest treść strony i występowanie słów kluczowych (Content) oraz całościowa ocena ilości, oraz jakości linków, jakie prowadzą do danej strony internetowej. Na pozycjonowanie wpływają również takie czynniki jak dodanie strony do wizytówki Google Maps czy odpowiednia struktura strony.

Pozycjonowanie możemy podzielić na działania on-site oraz off-site.

  • On-site – są to wszystkie działania, które wykonywane są wewnątrz strony internetowej np. optymalizacja strony internetowej,
  • Off-site – są to działania, których nie widać na stronie internetowej a które poprawiają widoczność strony internetowej w wyszukiwarce, np. link building.

Koszt reklamy w Google

To, ile kosztuje reklama w Google, zależy od wybranego rodzaju reklamowania się. Koszty przedstawionych powyżej sposobów reklamowania w wyszukiwarce Google różnią się od siebie. Sprawdźmy zatem, od czego zależy koszt reklamy w Google Ads oraz pozycjonowania.

Koszt reklamy w Google Ads

Ile kosztuje reklama Google Ads? Założenie konta w systemie Google Ads jest darmowe, lecz aby nasze reklamy zaczęły wyświetlać się, należy podpiąć kartę i doładować konto odpowiednią kwotą. Budżet na reklamy zależy od osoby, która chce się reklamować. Możemy wpłacić dowolną kwotę, jaką chcemy wydać na reklamowanie swoich usług lub firmy – jest to nasz budżet na reklamy. Natomiast to jaki powinien być budżet, aby reklama była skuteczna, zależy od wielu czynników.

W Google Ads istnieje kilka sposobów rozliczania się za reklamy:

  • CPC – Cost per Click – płacimy za każde kliknięcie w naszą reklamę,
  • CPM – Cost per mille – płacimy za tysiąc widocznych wyświetleń,
  • CPA – Cost per action – płacimy za ilość konwersji,
  • CPV – Cost per View – płacimy za obejrzenie filmu.

Wybór sposobu rozliczania się jest zależny od wyboru rodzaju reklamy. W Google Ads możemy włączyć kilka rodzajów reklam, możemy jednocześnie wyświetlać reklamy tekstowe, graficzne oraz wideo, zależy to od rodzaju naszych potrzeb.

Koszt reklamy w Google Ads składa się z budżetu, jaki przeznaczamy na reklamę oraz z opłaty dla specjalisty, który zajmuje się tworzeniem reklamy. Jak określić budżet, jaki należy przeznaczyć na swoje reklamy? Jest on zależny od kilku czynników:

  • ilości wyświetlanych reklam,
  • ilości słów kluczowych,
  • konkurencji na dane słowa kluczowe,
  • zasięg kampanii.

W tej kwestii najlepiej zgłosić się do specjalisty, który określi dokładnie ile warto wydać na reklamę danej usługi, czy firmy. Kwoty te mogą zaczynać się już od 500 zł jeśli jest to mała kampanie na jedno czy dwa miasta a kończyć na kilkunastu tysiącach złotych, jeśli jest to duża i złożona kampania. W Google Ads możemy reklamować się również na rynki zagraniczne więc i taka kampania będzie wymagała odpowiednio większego budżetu na reklamy.

Mamy dwie możliwości:

  • przygotować kampanie Google Ads we własnym zakresie – wówczas kosztem będzie jedynie budżet na reklamy oraz nasz czas,
  • oddać stworzenie i prowadzenie kampanii Google Ads w ręce profesjonalisty – wówczas dodatkowym kosztem oprócz budżetu będzie opłata dla specjalisty.

Ile kosztuje stworzenie kampanii Google Ads przez specjalistę? Jest to zależne od firmy, jaką wybierzemy oraz od tego, jak duża ma być nasza kampania. Agencje oferują swoje usługi już od 300 – 400 zł miesięcznie, a przy większych kampaniach cena obsługi zazwyczaj jest określana poprzez pewien procent od budżetu, jaki chcemy zainwestować w danym miesiącu w reklamę Google.

Koszt pozycjonowania

W pozycjonowaniu również istnieje kilka możliwości rozliczania się. Możemy wyróżnić:

  • opłatę abonamentowa,
  • płatność za efekt,
  • opłata abonamentowa + płatność za efekt,
  • płatność za ruch na stronie.

Najbardziej popularnym modelem jest opłata abonamentowa, którą płaci się wykonawcy usług. Wówczas płacimy co miesiąc określoną kwotę a firma lub specjalista pozycjonuje naszą stronę. W modelu za efekt, płacimy za pozycję naszych wybranych fraz w wyszukiwarce.

Formę rozliczania się ustalamy już konkretnie z daną firmą, która będzie zajmowała się pozycjonowaniem naszej strony. Koszt pozycjonowania jest zależny od rodzaju naszego biznesu oraz konkurencyjności fraz. Sklep internetowy będzie wymagał więcej pracy nad jego pozycjonowaniem niż strona lokalna z frazami mało konkurencyjnymi. W przeciwieństwie do systemu Google Ads pozycjonowanie nie jest takie przejrzyste i instynktowne, wpływa na nie bardzo duża ilość czynników, a Google nie udostępnia cykli filmów i kursu z pozycjonowania tak jak jest to możliwe z reklamami Ads. Dlatego też, aby osiągnąć zadowalające wyniki konieczna jest współpraca z odpowiednim specjalistą, który zajmie się naszą stroną w sposób profesjonalny.

Koszt pozycjonowania strony w Google jest wyższy od prowadzenia kampanii Ads, ponieważ jest to proces bardziej pracochłonny oraz długotrwały. Ceny tutaj zaczynają się od już od kilkuset złotych, lecz za dobrego specjalistę trzeba będzie zapłacić często ponad 2000 zł miesięcznie. Ważny jest też wybór odpowiedniej osoby, która zna się na tym, co robi.

Warto przy tym dodać, że przy inwestowaniu w pozycjonowanie wyników nie zobaczymy od razu. Jeśli więc chcemy inwestować w ten typ reklamy w Google to musimy być gotowi na inwestycję w tą formę działań przez kilka miesięcy zanim zobaczymy ich efekty. Inwestycja ta może się bardzo dobrze zwrócić gdy nasza strona będzie juz wypozyjonowana i zacznie przyciągać klientów. Wtedy najczęściej pozycjonowanie staje się znacznie tańsze od pozyskania klientów w Google Ads.

No votes yet.
Please wait...
Poprzedni artykułDarmowe wyniki produktowe w Zakupach Google
Następny artykułAktualizacja algorytmu Google 5.05.2020: May 2020 Core Update – pierwsze wnioski

1 KOMENTARZ

  1. Ciężko zawsze będzie wycenić reklamę jeśli najpierw nie zbadamy wszystkich szczegółów i nie ocenimy jakie działania będą niezbędne, aby poprawić jej pozycję. Mimo wszystko korzystanie z usług profesjonalistów to dobra inwestycja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj