Pozycjonowanie long tail – co to jest i jak to się robi?

1
2632
słowa kluczowe - długi ogon

Co to jest pozycjonowanie long tail (pozycjonowanie na długi ogon)?

Pozycjonowanie long tail pozwala znacznie obniżyć koszty SEO i przyspieszyć proces uzyskiwania wysokich pozycji w Google. Jest szansą zwłaszcza dla nowych stron internetowych i mniejszych sklepów internetowych, którym trudno walczyć z konkurencją internetowych gigantów. Podstawowa zasada działania pozycjonowania long tail jest prosta: zamiast na trudne i kosztowne niezłożone słowa kluczowe (np. “hotel Warszawa”) pozycjonuje się stronę na złożone frazy (np. “hotel dla rodzin z dziećmi w Warszawie”, “tani hotel”, “hotel pracownicy”, “hotel z oknami z widokiem na morze”, “hotel z parkingiem”).

Frazy złożone są rzadziej wyszukiwane wynikach wyszukiwania w Google, niż frazy proste – są jednak bardzo liczne. Pozwalają więc na zdobycie wielu klientów szukających dokładnie określonego produktu. Trudność polega na wyszukaniu najciekawszych fraz long tail, zwłaszcza tych przeoczonych przez naszych konkurentów.

Jakie frazy (słowa kluczowe) można uznać za long tail?

“Long tail” to w języku angielskim “długi ogon”. Obrazowe określenie “pozycjonowanie na długi ogon” spotyka się także w języku polskim (inna nazwa to “pozycjonowanie szerokie”). Nie pochodzi ono z SEO, ale ze statystycznych teorii modeli biznesowych. Podobne do pozycjonowania, rozwiązania long tail stosuje się powszechnie i skutecznie w zarządzaniu przedsiębiorstwami, w reklamie i w marketingu.

pozycjonowanie long tail wykres

Często zdarza się, że trudne i drogie do wypozycjonowania frazy proste są nieefektywne, puste znaczeniowo, wieloznaczne i w rzeczywistości rzadko wyszukiwane. Osoba wyszukująca frazy “kurtka” może być zainteresowana raczej przeglądem najmodniejszych modeli, niż zakupem kurtki. Rzadko kiedy ktokolwiek wpisuje w wyszukiwarkę samo słowo “fryzjer”, bez określenia, o jakie miasto mu chodzi. Wiele osób wpisując w Google słowa “Nike” ma na myśli raczej grecką boginię, niż oferowane przez sklep akcesoria sportowe. W wielu sytuacjach frazy długie i złożone są więc bardziej skuteczne – aby to określić, konieczna jest jednak szczegółowa analiza zestawów słów kluczowych, języka klientów i całego rynku.

Odmianą fraz długiego ogona są także słowa kluczowe z błędami (np. “opony źimowe”, “hydrałulik Warszawa”). Rozwiązanie to stosuje się coraz rzadziej, gdyż algorytmy Google coraz lepiej rozpoznają błędnie wpisane słowa kluczowe i kierują użytkowników do poprawnych wyników. Sklepy internetowe z błędami ortograficznymi i literówkami w nazwach produktów wyglądają też odstraszająco i nieprofesjonalnie.

Korzyści z pozycjonowania long tail

Podstawową korzyścią jaką daje pozycjonowanie na długi ogon jest jego niski koszt: dobry dobór fraz pozwala na znaczne obniżenie wydatków na SEO. Pozycjonowanie stron za pomocą long tail umożliwia też precyzyjne targetowanie, dzięki czemu wykorzystanie przeznaczonego na SEO budżetu jest bardziej efektywne. W wielu segmentach rynkowych pozycjonowanie na długi ogon to zresztą jedyna możliwość dla mniejszych firm – najtrudniejsze proste frazy kluczowe wymagają budżetów wynoszących kilka-kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie i sporej ilości czasu aby osiągnąć widoczne efekty. Jakie są inne zalety pozycjonowania długiego ogona?

Pozycjonowanie stron jest procesem długotrwałym – efekty widoczne są po co najmniej kilku miesiącach, a wiele projektów SEO prowadzi się przez całe lata. Zastosowanie fraz długiego ogona pomaga znacznie przyspieszyć tempo wzrostu pozycji w Google. Złożone, rzadko wyszukiwane frazy stosunkowo szybko “wskakują” na wyższe pozycje w wynikach organicznych.

Pozycjonowanie szerokie poprawia konwersje, a ruch na naszych stronach płynący z fraz long tail jest wysokiej jakości. Zadaniem pozycjonowania long tail jest nie tylko walka z konkurencją, ale także dostarczanie klientom dokładnie tych produktów, usług i informacji, których rzeczywiście szukają. Wykorzystajmy tutaj przykład wakacji: osoba, która szuka pokoju z widokiem na morze i nie interesuje jej żaden inny, dzięki frazie long tail z dużym prawdopodobieństwem znajduje dokładanie to, czego szukała. Nie musi już przeglądać setek ofert – pozostaje na naszej stronie i dokonuje zakupu właśnie u nas. Długi ogon w pozycjonowaniu przynosi konwersje i konkretne zyski. Dzięki dostarczaniu ruchu wysokiej jakości, pozycjonowanie long tail ma też pozytywny wpływ na wiele drobnych czynników rankingowych. takich jak współczynnik odrzuceń.

Pozycjonowanie long tail łatwo rozszerzać, ograniczać i zmieniać. Możemy szybko wprowadzić wiele nowych ciekawych fraz złożonych. Ze względu na niski koszt inwestycji, łatwo przyjdzie nam także rezygnacja z fraz, które okazały się mniej skuteczne. Możemy też łatwo “przedłużyć ogon”, wprowadzając bardziej szczegółowe wersje fraz.

Szerokie pozycjonowanie to także efektywny wstęp do pozycjonowania na trudne frazy ogólne. Jeśli Google dobrze ocenia naszą witrynę na wiele drobnych fraz, po pewnym czasie uzna też, że cała nasza witryna jest zaufana, przyjazna dla użytkowników. Także nasze pozycje na trudniejsze frazy będą więc rosnąć szybciej. Pozycjonując się na frazy typu “dobry księgowy Warszawa” niemal automatycznie poprawiamy też swoją pozycję na frazę “księgowy Warszawa”.

Wdrożenie pozycjonowania long tail

1. Wyszukanie odpowiednich fraz kluczowych

Wdrożenie pozycjonowania long tail wymaga opracowania przemyślanej strategii doboru fraz kluczowych, ważna jest także analiza konkurencji i całej branży oraz analiza języka klientów. Wybór zbyt wielu słów kluczowych nie będzie efektywny. Pozycjonowanie szerokie wymaga przy tym nie tylko działań nastawionych na zdobywanie odpowiednich linków zewnętrznych ale przede wszystkim dużych zmian w treści na docelowych stronach internetowych. Wdrożenie obejmuje więc działania wstępne, działania on-site i działania off-site.

2. Optymalizacja strony pod długi ogon

Działania on-site polegają na nasyceniu strony internetowej frazami kluczowymi long tail. Powinny znajdować się one np. w opisach kategorii, opisach produktów, treści artykułów, wpisach blogowych, podtytułach i nagłówkach (H1, H2, H3, …), linkach wewnętrznych, w opisach podstron (np. title i meta description) oraz w adresach podstron. W wielu przypadkach stosuje się także specjalne podstrony (landing pages) nakierowane na zdobywanie użytkowników szukających określonych fraz long tail. Niekiedy konieczna będzie zmiana całej struktury witryny. Nie jest to zadanie łatwe – frazy złożone często wyglądają nienaturalnie w tekstach, odstraszają klientów. Musimy więc zachować równowagę pomiędzy pisaniem tekstów “dla ludzi” i “dla robotów Google”. Trzeba też pamiętać, że przesycenie tekstów na stronie słowami kluczowymi jest nieefektywne, a nawet prowadzi do spadków pozycji w Google.

3. Zdobywanie odpowiednich linków

Link building (zdobywanie linków) nakierowanych na frazy long tail (długi ogon) także posiada swoją specyfikę. Wymaga przede wszystkim budowy linków nakierowanych nie budowę autorytetu strony. Musimy więc skupić się na linkach “naturalnych” z dobrej jakości miejsc docelowych.

Połączenie działań związanych z budową autorytetu strony za pomocą “naturalnych” linków wraz z dobrą strukturą strony i optymalizacją podstron powinno z czasem przynieść pożądane efekty.

Metody, których należy unikać w pozycjonowaniu long tail to przede wszystkim ukrywanie i sztuczne “upychanie” nienaturalnie brzmiących fraz.

Pozycjonowanie długi ogon a reklama PPC w Google Ads

Frazy kluczowe long tail znajdują zastosowanie nie tylko w pozycjonowaniu stron. Równie często używa się ich w reklamie internetowej, np. w systemie Google Ads (dawniej AdWords) oraz w reklamach na Facebooku. W Google Ads bardzo istotne jest sensowne rozplanowanie budżetu i celowanie w te frazy, które rzeczywiście dobrze konwertują (przynoszą nam wielu klientów i największe zyski). Aby to osiągnąć, także w reklamie PPC ogranicza się często wyświetlanie reklam do najlepiej konwertujących słów kluczowych z długiego ogona.

Za pewnego rodzaju odmianę long tail SEO można uznać też lokalne pozycjonowanie fraz kluczowych czyli takich z nazwami miejscowości (frazy regionalne – np. “barber Kraków”). Bardzo często łączy się zresztą oba sposoby, np. przez frazy typu “modny barber w Krakowie”. Pozycjonowanie lokalne i pozycjonowanie long tail doskonale się uzupełniają.

Rosnąca konkurencja w pozycjonowaniu long tail

Tak jak w innych obszarach SEO, konkurencyjność w pozycjonowaniu long tail stale wzrasta. Mówiąc obrazowo, “ogon staje się coraz dłuższy”. Wiąże się to nie tylko z intensywnymi działaniami agencji SEO, które wyszukują coraz więcej niszowych, ale potencjalnie zyskownych fraz. Znaczenie ma także coraz większa ilość treści w internecie i lepsza jakość wyników wyszukiwania w Google, co skłania użytkowników do wyszukiwania co raz bardziej szczegółowych słów kluczowych z nadzieją, że otrzymają dokładnie to czego szukali.

Od czego zacząć?

Na początek warto trzeba znaleźć możliwości przyciągnięcia użytkownika do naszej strony internetowej. Aby to zrobić potrzeby będzie “mini audyt SEO treści strony” czyli przegląd strony pod kątem treści i wyszukanie jak największej ilości słów kluczowych na które możemy się pokazać. Aby to zrobić na początek warto zagłębić wiedzę na temat wyszukiwania fraz kluczowych w Google. Możesz zacząć TUTAJ!

Obrazek: pixabay.com

No votes yet.
Please wait...
Poprzedni artykułDane strukturalne w Google – czym są i jak je wykorzystać w SEO?
Następny artykułUżywasz danych strukturalnych dla wydarzeń? Od teraz możesz oznaczać wydarzenia jako anulowane

1 KOMENTARZ

  1. Warto wykorzystać potencjał tego działania. Stosując frazy typu long tail dajemy sobie możliwość dotarcia do grupy osób, które poszukują konkretnie określonych informacji, co w efekcie może wiązać się z zakupem czy nawiązaniem współpracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj